Nytt krav från verkstadsbranschen: Bilverkstäder ska få ta hand om besiktning för att kort resvägarna. Men utspelet väcker hårt motstånd.
– Det är inte första gången de är ute och vevar om detta, säger Tord Fornander, ordförande för Besiktningsbranschen.
Fordonsjuristen sticker ut hakan med ett kontroversiellt utspel. De vill att bilverkstäder ska kunna sköta om besiktningen enligt norsk modell.
– Tänk på dem som bor i glesbygden och ska behöva åka långt för att besiktiga bilen. Ofta har man flera bilar, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.
Utspelet har sin grund i Östersundskaoset. En brist på mekaniker gör att många bilägare fick körförbud.
– De som fick en tvåa på besiktningen hann inte reparera bilen inom månaden man har på sig. Det slutade med körförbud, säger Bo Ericsson.

Han och Fordonsjuristen har ett förslag på hur landsbygden ska kunna överleva. Utan bilar måste människorna flytta till mer tätbefolkade områden. Genom att ge verkstäder möjlighet att utföra besiktning kommer livet att bli lättare.
– Genom att verkstäder kan certifiera sig ska de kunna sköta besiktning. Det ska också finnas en kontrollapparat såklart. På det här viset kan glesbygden få fortsätta leva, säger Bo Ericsson.
Besiktningsbolagen är kritiska
Besiktningsbranschen är mycket kritisk till förslaget. Enligt dem är det helt onödigt. Nuförtiden har de flesta svenskar nära till besiktningen.
– Numera finns det över 600 besiktningsstationer över hela landet. Det finns till och med en mobil anläggning som används över inlandet. Därför tror jag inte att det här är en bra idé, säger Tord Fornander.

Fordonsjuristen pekar på Norge. Där har man redan infört ett liknande system. Och enligt dem fungerar det väldigt väl.
– I Norge har man redan den här möjligheten på platser där det är långt till besiktningsstationer och där fungerar det bra, kontrar Bo Ericsson.
Det argumentet biter inte på besiktningsbranschen. Enligt dem är Sverige och Norge kanske ganska lika – men ändå inte samma sak.
– Norge är inte ens med i EU och lyder inte under samma direktiv. Det finns visserligen ett sådant här system med besiktning på verkstäder i andra EU-länder. Men då behövs det en väldigt stor kontrollapparat, säger Tord Fornander.
Ska upp till regeringen
Fordonsjuristen är beredda att ta strid för sitt förslag. Man ska uppvakta landsbygdsministern Peter Kullgren för att presentera förslaget.
– Om man bor i till exempel Karesuando ska man inte behöva köra hela vägen till Kiruna för att besiktiga bilen. Man ska tänka på att i sådana här orter finns det inte så mycket kommunala färdmedel så att folk behöver ha två bilar, säger Bo Ericsson.
Besiktningen är en miljardindustri. Det är många som vill vara med och dela på kakan.
– Vi besiktigar omkring 5,4 miljoner bilar om året. Med det här förslaget blir det bra för konsumenterna och bilägarna. Verkstäderna kommer att klara det här uppdraget, säger Bo Ericsson.
Besiktningsbranschen tvärvägrar. Enligt dem är det ett helt vansinnigt förslag. Det hotar att omkullrunka hela systemet. Därför hoppas de att politikerna inte lyssnar på Fordonsjuristens utspel.
– När man avreglerade besiktningen var alla överens om att oberoendet var viktigt. Allt det här är hårt styrt. Det kom med avregleringen av besiktningen. Vi får inte ha med bilhandel och verkstäder att göra. Det är därför vi inte ens kan sälja en liter spolarvätska, säger Tord Fornander.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.