Volvo ska bygga en ny fabrik för bandgrävmaskiner i Sverige. Nu slåss flera orter om miljardinvesteringen. Men nu seglar två orter fram som de hetaste huvudkandidaterna.
När Volvo Construction Equipment i juni meddelade att en ny fabrik ska byggas i Sverige vaknade hoppet i flera kommuner. I Eskilstuna har man länge haft stark närvaro med huvudkontor, utvecklingscenter, komponentfabrik och kundcenter. Totalt arbetar nära 2 200 personer där. Men även Braås i Växjö Kommun är en het kandidat, som Carup rapporterat tidigare.
Fabriken är en del av en global satsning på 2,5 miljarder kronor. Syftet är att stärka Volvos närvaro i regionen och minska beroendet av långväga transporter. Beslutet om var fabriken ska byggas väntas innan årets slut.
– Jag önskar av hela mitt hjärta att de väljer Eskilstuna, säger Jimmy Jansson (S), avgående ordförande i kommunstyrelsen, till Eskilstuna-Kuriren.

Eskilstuna pekar på flera fördelar som näringsliv, akademi och samhälle som samarbetar. Men också god infrastruktur, klimat- och miljöarbete samt närhet till andra större städer. Dessutom finns redan detaljplanerad mark redo för expansion.
– Ja, Eskilstuna är ett möjligt alternativ. Vi tittar såklart på våra befintliga platser i Sverige där vi redan har verksamhet, säger Anne Bast, kommunikationschef på Volvo CE till Eskilstuna-Kuriren.
Men konkurrensen är stenhård. I Braås där Volvo redan tillverkar dumprar mobiliserar kommunen och lokala politiker. Bland annat har en riksdagskandidat från Småländska Kronoberg skrivit en debattartikel och försökt göra sitt yttersta i kampen att få Volvos nya fabrik till sitt landskap.
– En ny fabrik i Braås skulle skapa arbetstillfällen, stärka det lokala näringslivet och minska arbetslösheten i regionen. Det skulle också innebära att vi bygger vidare på en småländsk industrikultur där både tradition och innovation ryms. Där mekanik möter miljöteknik. Där världsledande produkter tillverkas med stolthet och precision, på landsbygden, skriver Centerpartisten Mattias Andersson.
Men Braås ligger samtidigt i elområde 4, där elnätet ibland är hårt belastat och priserna kan vara högre. Det kan göra driften dyrare och produktionen mer sårbar vilket är till nackdel för den småländska orten. Först i december kommer beskedet vart Volvos nya fabrik ska byggas. Utöver Eskilstuna och Braås finns även Hallsberg, Arvika och Skövde på listan över möjliga orter.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.