Räddade Volvo – nu firas otrolig milstolpe i Göteborg

Svenska ingenjörsbragden som räddade Volvo. Nu firar Volvo Cars att de byggt fyra miljoner bilar på SPA-plattformen. 
– SPA gick i spetsen för vårt företags pånyttfödelse som ett modernt premiummärke, säger Michael Fleiss, strategi- och produktchef på Volvo Cars.

För 15 år sedan köptes Volvo Cars upp av kinesiska Geely från Ford. Då var bilmärket illa ute och Volvos bilar byggdes på Ford-plattformar som delades med Mondeo och Focus. Då startade utvecklingen av en helt ny plattform som skulle rädda Volvo. Ingenjörerna i Göteborg började utveckla vad de kallade Scalable Product Architecture (SPA). 

För Volvo var det ett enormt steg framåt och de förr ganska tråkiga bilarna fick köregenskaper och komfort som kunde matcha de bästa tyska premiummärkena. Den första bilen ut blev nya Volvo XC90 som visades upp 2014. Volvo blev pånyttfött som ett lyxigare och dyrare märke. Något som kanske inte alla gillar. Men den första modellen, XC90, blev en enorm succé. Den tillverkas med ganska marginella förändringar än idag och är en av Volvos viktigaste kassakor. 

Bilarna i SPA-plattformen fick en unik säkerhetsbur i borstål. Än i dag får de toppbetyg i krocktester.
Volvo XC90 är en storsäljare, 11 år efter debuten. Förra året fick modellen en större förändring. Foto: Volvo Cars

Sedan kom S90,V90, XC60 och V60. Den flexibla plattformen hjälpte Volvo att få råd att ta fram nya modeller som aldrig förr och gjorde att nya försäljningsrekord slogs. Än idag används SPA-plattformen även i V60 och XC60. Och fortfarande kan den konkurrera med betydligt nyare konstruktioner. Volvo XC60 slår i år försäljningsrekord när Volvo tappar och står för mer än en tredjedel av försäljningen. Nya plattformar utvecklade i Kina har inte blivit samma succé. 

Nu firar Volvo i Göteborg att de tillverkat fyra miljoner bilar på SPA-plattformen. 
– SPA är resultatet av en framgångsrik svenskledd R&D-satsning, designad och utvecklad internt. Sedan starten har den legat till grund för sex olika modeller, tillverkade på tre kontinenter och i fyra länder: Belgien, Kina, Sverige och USA, uppger Volvo.

Även Volvo XC60 byggs på SPA-plattformen. Den är Volvos mest sålda modell med över en tredjedel av försäljningen. Tidigare i år gick den om Volvo 240 som den mest sålda Volvon någonsin. Foto: Volvo Cars

Den fjärde miljonte bilen som rullade av bandet i Torslanda blev en Volvo XC90.
– SPA gick i spetsen för vårt företags pånyttfödelse som ett modernt premiummärke. Än i dag utgör den grunden för några av de mest framgångsrika Volvo-modellerna i historien och den fortsätter att nå nya höjder i takt med att vi förbättrar den ytterligare, säger Michael Fleiss, strategi- och produktchef på Volvo Cars. 

Mer än tio år efter att plattformen togs fram presterar bilarna fortfarande toppresultat i krocktester. En orsak är säkerhetsburen som är tillverkad med höghållfast borstål. Nu har Volvo tagit fram en SPA2-plattform som används i elbilarna EX90 och ES90. Men den pensioneras redan efter två bilar. Kommande elbilar som Volvo EX60 kommer byggas på en SPA3-plattform som är utvecklad enbart för elbilar. 

Men den ursprungliga SPA-plattformen verkar leva vidare i förbättrad form. Om ett drygt år ska Volvo XC60 börja tillverkas i USA. Och troligen kommer det sen en ny XC90-modell med räckviddsförlängare som ska tillverkas i USA på en utvecklad SPA-plattform. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt