Oväntade boven bakom stenskott kan vara avslöjad. Detta kan ligga bakom epidemin som plågar bilägare.
– Den här forskningsstudien skulle kunna vara början på slutet av ett kostsamt och ohållbart samhällsproblem, säger Jakob Sidenwall, presschef på M Sverige.
Stenskotten har ökat lavinartat i Sverige. Varje år kostar det bilägare 1,5 miljarder kronor att laga spruckna rutor. Bilglasföretagen har köpts upp av riskkapitalister som gör miljardvinster. Sverige har ungefär dubbelt så hög frekvens av stenskott som Norge och Finland och sticker ut i Norden. Men nu kan boven i dramat vara avslöjad. Länge har man trott att det beror på att moderna bilar saknar stänkskydd. Men nu pekas en ny okänd faktor ut.
En forskningstudie som genomförs av Trafikverket i samarbete med forskningsinstitutet RISE analyserar var stenarna som blir till stenskott kommer ifrån.
– Studien, som inte publicerats ännu, riktar ljuset mot fastighetsägare och upphandlare som väljer fel sorts material för halkbekämpning. Och där har kommuner ett stort ansvar när de upphandlar tjänster. Det handlar om både ekonomi och klimatpåverkan, säger Jacob Sidenvall.

Orsaken till många stenskott kan enligt forskarna vara vassa stenar av fel gruskvalitet och storlek, uppger M Sverige. Det ökar risken för att stenar fastnar i däcken och för att vindrutan får skador när stenen träffar den. Inför kommande år väntas Trafikverket skärpa sina krav för entreprenörer som använder sten för halkbekämpning. Kommuner bör göra samma sak.
Tidigare har man trott att stenskott-epidemin till största del bilar idag har mindre överhäng från bakaxeln, att samtliga tillverkare slutat med stänkskydd bakom hjulen, att vindrutorna blivit tunnare och att moderna däck har lättare för att fånga upp stenar som ligger på asfalten. Men forskningsrapporten pekar ut varför Sverige kan ha så många stenskott jämfört med grannländerna.
– Det finns som sagt fler faktorer till att stenskotten blivit fler. Men den här forskningsstudien skulle kunna vara början på slutet av ett kostsamt och ohållbart samhällsproblem. Vi uppmuntrar alla som har ansvar för halkbekämpning att följa resultatet av denna studie och att köpa rätt sorts sten, säger Jacob Sidenvall.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter