Akut brist – nu får bilägare körförbud

Bilägare får körförbud efter besiktning – som en direkt följd av akut brist på mekaniker. Väntetiden på många håll har blivit extrem.
– Det blir problematiskt när de kommer från besiktningen, säger en verkstad.

Fordonsbranschen har länge varnat för den växande bristen på mekaniker. Men nu kommer ett färskt och oväntat exempel på vad den kan leda till. I Jämtland står bilägare nu med körförbud. Inte för att de struntat i att laga sina bilar. Utan för att det helt enkelt inte finns någon som kan ta emot dem och åtgärda anmärkningar i besiktningen.
– Det blir problematiskt när de kommer från besiktningen och har fått fyra veckor på sig att fixa felen och så har vi fem veckors väntetid, säger kundmottagaren Mikaela Lundberg i Östersund till P4 Jämtland.

När en bilägare får en etta i besiktningen har bilägare 30 dagar på sig för att undvika körförbud. På hennes verkstad i Odenskog har väntetiden ökat kraftigt den senaste tiden. Där man tidigare kunde få en tid inom två veckor får kunder nu vänta upp till fem – och för många innebär det att körförbudet hinner slå till innan bilen ens kommer in på lyften.

Enligt en branschorganisation saknas det redan omkring 6 000 mekaniker och fordonstekniker i Sverige. Foto: Arkiv

En rundringning som P4 Jämtland gjort visar att många verkstäder i Jämtlands län har samma problem. Flera berättar att de tvingas tacka nej till kunder, trots att verkstadsplatserna står redo. De saknar bara helt enkelt folk som kan stå vid lyften.
– Vi har sökt i omgångar de sista åren men det har inte funkat. Det är väldigt dåligt med intresse, säger Mikaela Lundberg.

Ulf Stefansson på Fordonsjuristerna lyfter även fram en annan tänkbar förklaring till verkstadsköerna.
– Grundproblemet är väl att det är för dyrt och krångligt för många verkstäder att släcka 2:or så det är helt enkelt inte värt det. 

Problemet sträcker sig långt bortom Jämtland och berör hela landet. Enligt branschorganisationen Transportföretagen saknas det redan omkring 6 000 mekaniker och fordonstekniker i Sverige. Det är ett antal som väntas öka kraftigt de kommande åren, vilket Carup skrivit om tidigare.

– Bristen på mekaniker påverkar verkstäder över hela landet. För många av våra anslutna verkstäder är det en utmaning att hitta kompetent personal, vilket i vissa fall leder till längre väntetider för kunderna, säger Petra Binken, marknadschef på Autoexperten.

Det handlar inte längre om att bara kunna skruva i motorer. Dagens bilar är fulla av elektronik, mjukvara och avancerade system som kräver helt ny kompetens. Bristen är särskilt stor på tekniker som kan arbeta med el- och hybridbilar. En följd av att fordonsbranschen genomgår sin största omställning på över hundra år.

Konsekvenserna märks nu tydligt i Jämtland. Bilar som inte får köras, verkstäder som går på knäna och bilägare som tvingas vänta medan tiden mot körförbud tickar ner. Och i värsta fall tvingas de ställa av bilen i väntan på verkstadsbesöket för att sedan kunde ombesiktiga den.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt