Han ska rädda europeiska Ford. Det kan vara sista chansen. Framtiden står på spel efter misslyckad satsning på elbilar.
– Det är ett viktigt drag eftersom Ford vill vinna marknadsandelar och bekämpa motvinden på den marknaden, säger analytikern Dan Ives till Detroit Free Press.
Det är inte länge sedan Ford var ett av Europas största bilmärken. Storhetstiden var under 1980- och 1990-talen. Då vann modeller som Fiesta, Escort, Sierra och Granada bilköparnas hjärtan. Men även efterföljarna Ford Focus och Mondeo blev stora stora säljsuccéer. Ford var på offensiven och köpte upp märken som Jaguar, Land Rover och Volvo. Under 2001 slog Ford försäljningsrekord i Europa och sålde nästan 1,3 miljoner bilar. Så sent som 2019 sålde de nästan en miljon bilar i Europa.
Sedan bestämde sig Ford för att satsa hårt på elbilar. Först rullade de ut Mustang Mach-E som var en satsning för hela världen. Bilen hyllades för sitt utseende, men någon större succé blev det inte. Ford bestämde sig ändå för att komma med fler elbilar i Europa. De tog hjälp av Volkswagen för att ta fram elbilarna Capri och Explorer. De har lite gemensamt med de bensindrivna modellerna som sägs ha varit förebilder.


Samtidigt struntade man i att ta fram nya modeller av sina storsäljande bilar med bensinmotor. Fiesta och Mondeo lades ner, trots att det var bilmodeller som köparna älskat. Focus förnyades inte, och fick sakta dö ut. Men köparna var svårflörtade, de har vänt ryggen till elbilarna Ford Capri och Explorer med VW-teknik under skalet.
Resultatet blev en katastrof. Idag står Ford i Europa på randen till katastrof. Marknadsandelen har halverats på några få år och när nere på drygt tre procent i Europa. Snart rullar den sista Focusen ut från fabriken i Saarlouis i Tyskland, sedan går den klassiska fabriken i graven. Fabriken i Köln har tidigare byggt allt från Fiesta till Granada och Mondeo. Nu sägs 1000-tals anställda upp från Fords europeiska hjärta.

Många har fruktat att märket ska dra sig ur Europa helt och hållet. Men nu ser det ut som ett seriöst räddningsförsök ska göras. Fords koncernchef presenterade i fredags en stor omorganisation. För första gången på flera år får Ford Europa en egen vd. Nu tar Fords chef för avancerad produktutveckling i USA över ratten för den sargade europeiska verksamheten. Jim Baumbick ska försöka vända utvecklingen innan det är för sent.
– Den nya chefen för Europa är ett viktigt drag eftersom Ford vill vinna marknadsandelar och bekämpa motvinden på den marknaden, säger Dan Ives, VD och senior aktieanalytiker på Wedbush Securities, till Detroit Free Press.
Han kommer till Ford i Europa samtidigt som den allra sista Focus-bilen rullar ut från fabriken i Saarlouis. Nu ska Jim Baumbick trolla fram nya modeller för att rädda Ford i Europa. Mycket talar för att det blir samarbeten med andra tillverkare. Utmaningen blir svår. Ska han satsa på bilar med förbränningsmotorer som köparna vill ha idag, eller elbilar som kan lyfta om några år? Misslyckas han riskerar europeiska Ford att försvinna.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter