135 000 Hyundai-bilar återkallas efter krocktester. Under inspektion såg man rök stiga upp från motorn. Krockar riskerar att leda till brand.
Brandrelaterade återkallelser blir allt vanligare. Och nu har ytterligare en tillkommit. Denna gång rör det 135 386 Hyundai Santa Fe från modellåren 2024 och 2025. Problemen handlar om ett terminalskydd på startmotorn, som kan orsaka en elektrisk kortslutning. I värsta fall leder det till brand.
Terminalskyddet på startmotorn sitter inte ordentligt över startmotorns “B+”-terminal. Vid en krock finns risk att motorutrymmet deformeras, vilket kan göra att den exponerade terminalen kommer i kontakt med kylfläktens delar. Detta kan i sin tur leda till brandrisk, eftersom fordonet kan läcka bränsle efter en krock.
Problemet upptäcktes förra året efter ett krocktest inom New Car Assessment Program (NCAP) med en Santa Fe årsmodell 2024. Under inspektionen såg man ovanlig rök stiga upp från motorutrymmet. Hyundai tillbringade flera månader med att undersöka och försöka återskapa problemet, och hittade till slut “ett antal” fordon med dåligt monterade skydd för startmotorns terminal, enligt Carscoops.


Detta ledde till en fabriksinspektion, men inga problem hittades. Och tester visade att ett korrekt installerat terminalskydd ska sitta kvar på plats över tid. En exponerad terminal är alltså ett sällsynt problem, och Hyundai tror att endast 1 % av de återkallade fordonen har problemet. Det är goda nyheter, men ägare måste ta sitt fordon till en återförsäljare för inspektion, och vid behov återmontera startmotorns terminalskydd. Återförsäljare menar att processen tar mindre än en halvtimme.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.