Norge slår alla tiders rekord på elbilar. 98,3 procent nya elbilar såldes i september. Nu vill de göra Teslas storsäljare 100 000 kronor dyrare genom att lägga moms på fler elbilar.
– Nästa steg är att införa moms på elbilar över 400 000 norska kronor, säger Christina Bu, generalsekreterare för Norsk Elbilförening.
September blev en historisk månad i Norge. Bilarna med förbränningsmotorer är nästan utrotade från nybilsmarknaden. Endast 245 stycken av de nya bilarna hade en förbränningsmotor.
– Det är fantastiska siffror, men kom ihåg att sju av tio fortfarande kör fossilbränslebilar, säger Christina Bu, generalsekreterare för Norsk Elbilförening till Elbil24.
Men de nya bilarna körs mer än de gamla och det har lett till att Norge kunnat sänka sina koldioxidutsläpp från bilar med 40 procent. Men många politiker öppnar nu för att lägga moms på alla elbilar. Idag är alla bilar som kostar under 500 000 norska kronor momsbefriade. Dit hör bland annat jättesäljaren Telsla Model Y Long Range.

– Det är naturligt att momsundantaget för elbilar omprövas när Esas godkännande av momsundantaget löper ut 2026, även om det fortfarande kör många fossilbilar på norska vägar. Vi har spenderat flera miljarder kronor för att stimulera nya bilköpare att välja elbilar, vilket har gynnat privatpersoner och industrier, sade Tuva Moflag, Arbeiderpartiets finanspolitiska talesperson nyligen till Dagens Næringsliv.
Från norska elbilslobbyn anser man dock inte att jobbet är gjort. Men även de har förståelse för att elbilarna inte kommer att vara skattefria i alla evighet.
– Även om de flesta nya bilar är elbilar är jobbet inte över. Sju av tio kör fortfarande runt i en fossilbil. Under den kommande perioden måste Stortinget se till att även dessa personer har möjlighet att byta till elbilar, säger generalsekreterare Christina Bu för Elbilsföreningen i ett pressmeddelande.
Nu öppnar Norsk Elbilsförening för att fler elbilar kan momsbeläggas.
– Infasningen av moms måste ske gradvis, och förändringarna måste tillkännages i god tid innan de träder i kraft. Nästa steg är att införa moms på elbilar över 400 000 norska kronor. Och detta måste göras utan att försvaga elbilarnas konkurrenskraft på nybilsmarknaden, säger Christina Bu.
Topp tio sålda bilmodeller i september 2025 i Norge
1 | Tesla Model Y | 4 132 |
2 | Tesla Modell 3 | 696 |
3 | Volvo EX30 | 500 |
4 | Skoda Superb | 432 |
5 | Volvo EX40 | 398 |
6 | Ford Explorer elbil | 347 |
7 | Volkswagen ID.7 | 334 |
8 | Polestar Polestar 4 | 332 |
9 | Volkswagen ID.3 | 327 |
10 | Nissan Altima | 307 |
Andel elbilar i september, per län
Telemarken | 99,1 % |
Västland | 99,0 % |
Vestfold | 98,8 % |
Østfold | 98,6 % |
Buskerud | 98,6 % |
Oslo | 98,5 % |
Akershus | 98,4 % |
More och Romsdal | 98,4 % |
Rogaland | 98,2 % |
Trøndelag | 98,2 % |
Nordland | 98,2 % |
Agder | 97,6 % |
Troms | 97,5 % |
Inåt landet | 96,2 % |
Finnmark | 94,6 % |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter