Säkra vägen till ett jobb inom bilbranschen. Lönen kan ligga på över 34 000 kronor efter några år.
– En av de säkraste vägarna till arbete för unga, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.
Många som utbildar sig i Sverige har svårt att få jobb idag. Det gäller till och med de som går en universitetsutbildning. Men det finns en säker väg till jobb efter examen. Ingen annan utbildning leder till så säkert jobb som Fordons- och transportprogrammet gymnasiet. Tre år efter examen är nästan åtta av tio elever i arbete. Klart över snittet på 64 procent för yrkesprogrammen totalt. Det visar nya siffror från Skolverket.
– Det här visar tydligt att fordons- och transportprogrammet är en av de säkraste vägarna till arbete för unga. Transportsektorn behöver mekaniker, tekniker och yrkesförare i hela landet, och här finns utbildningen för unga som söker säkra jobb med trygga villkor och goda karriärmöjligheter, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Ingångslönen ligger ofta runt 25 000 kronor, men det är inte ovanligt att en skicklig servicetekniker kan tjäna 45 000 kronor efter några år. Medellönen ligger på 34 00 kronor, enligt SCB. Det finns också många andra yrkesmöjligheter för de som gått fordons- och transportprogrammet. Efter fem år har nästan 85 procent av eleverna en etablerad ställning på arbetsmarknaden.
Nu vill Transportföretagen att det blir fler platser på fordonsprogrammet på gymnasiet. Branschen har svårt att hitta kompetens, det fattas omkring 6000 mekaniker och fordonstekniker.
– För att möta samhällets efterfrågan på ett fungerande transportsystem behöver vi fler utbildningsplatser i vuxenutbildningen och på gymnasieskolans fordons- och transportprogram. Branschens långsiktiga rekryteringsbehov i kombination med den höga etableringsgraden efter utbildning är tydliga signaler till politiker och de beslutsfattare som utformar utbildningsutbudet i kommunerna: satsa på transportutbildningar. Det är en win-win både för de unga och för samhället i stort, avslutar Caj Luoma.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter