Nu kommer det okända bränslet. Både bensin och diesel byts ut på alla svenska mackar.
– Jag har inte ens hört talas om vinterbensin, säger Tony Schäfer, som driver mack och verkstad i småländska Torsås.
De allra flesta har hört talas om vinterdiesel. När det börjar bli kallt minskar bränslebolagen på tillsatser och får en renare diesel. Däremot är det inte många som hört talas om vinterbensinen.
– Det är för att det inte ska frysa. När det blir kallt får dieseln andra egenskaper. Däremot har jag aldrig hört talas om någon vinterbensin, säger Tony Schäfer.
Bensinbolagen har en hektisk period. Vi är snart mitt inne i hösten. Då ska drivmedlen i pumparna bytas ut. Både diesel och bensin har olika egenskaper beroende på årstid.
– Just nu är vi mitt mellan kvaliteterna och bolagen håller på att byta från sommar- till vinterkvalitet, säger Åsa Håkansson, drivmedelsexpert på Drivkraft Sverige.

Vinterbensin har ett annat pris än sommarbensin. Under omställningen i oktober går priserna upp – för att sedan falla.
– Sommarbensin är dyrare att producera än vinterbensin vilket gör att priserna på bensin vid pump kan gå upp under tiden som övergången pågår, säger Åsa Håkansson.
Det finns ett par avgörande skillnader mellan bensinen på sommaren och vintern.
– En viktig skillnad mellan sommar och vinterkvaliteterna är att det högsta tillåtna ångtrycket är lägre på sommaren för att undvika avdunstning till luft och motorproblem i äldre fordon medan ångtrycket är högre på vintern för att förbättra motorns förmåga till kallstart, säger Åsa Håkasson.

Kylan kan ställa till med oreda i bilen. Bränslen är känsliga för temperaturväxlingar. Allra helst när det blir riktigt kallt.
– För att förbättra kallstartsegenskaperna hos bensin på vintern blandar man in mer butan i bensinen på vintern, säger Åsa Håkansson.
Hon ser ingen skillnad i effekt mellan vinter och sommarbensin. Den enda skillnaden är priset.
– Nej, jag skulle inte vilja påstå att det är någon skillnad. Bilen blir inte mer eller mindre kraftfull, säger Åsa Håkansson.
Med en bensinbil blir det billigare om vintern. Vinterbensinen sjunker i pris. Så är däremot inte fallet med vinterdieseln.
– Vinterdiesel kan vara något dyrare att producera än sommarkvalitet, detta för att man måste uppfylla goda köldegenskaper hos dieseln vintertid, säger Viktor Gunnarsson på Drivkraft Sverige.
Det finns strikta lagar och regler för diesel. Beroende på årstid ska bränslet ha olika egenskaper och inblandningar.
– Dieselbränsle är känsligare för kyla än bensin. Detta har resulterat i att dieselbränsle har olika köldegenskaper beroende på årstid i olika delar av Europa. Köldegenskaperna uttrycks i grumlingspunkt och filtrerbarhet, säger Viktor Gunnarsson.
Han varnar alla som lagar bränsle. Man ska inte använda sommardiesel på vintern.
– Dieselbränslen har olika köldtålighet och det är viktigt att det tankade bränslet har rätt köldegenskaper. Drivmedelsleverantörerna säkerställer att rätt kvalitet säljs på station men sällantankare alternativt kunder som lagrar bränsle en längre tid behöver säkerställa att inte ”sommarbränsle” används vintertid, säger Viktor Gunnarsson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.