Från och med 2026 väntar stora förändringar för bilägare i hela EU. Nya regler påverkar allt från utsläpp och batterier till försäkring och säkerhetssystem i bilar. Här är vad du behöver veta.
Redan 2026 väntar stora förändringar för alla som kör bil i Sverige. EU:s nya regler sätter tydliga krav på utsläpp, säkerhet och fordonens livslängd, och ingen kommer undan. Den nya utsläppsnormen Euro 7 börjar gälla för nya bilmodeller och lätta transportfordon den 29:e november 2026 och året därpå för alla nyregistrerade fordon.
Det betyder bland annat att utsläpp av ultrafina partiklar från bensinmotorer mäts noggrannare än tidigare. Dessutom kommer din däck att påverkas. Partiklar från bromsar och däckslitage får egna gränsvärden. Nya däck kommer släppa ut mindre partiklar och troligen hålla längre. Elbilar och laddhybrider måste också uppfylla strikta krav på batteriernas hållbarhet. Från och med Euro 7 får elbilar och laddhybrider nya krav på batteriernas hållbarhet och prestanda.

Batteriet måste klara att leverera tillräcklig kapacitet under hela bilens livslängd. Efter 5 år och 10 000 mil ska batteriet hålla minst 80 procent av sin kapacitet. När bilen har gått 16 000 mil får kapaciteten inte ha blivit sämre än 72 procent av vad bilen hade som ny. Tillverkare måste dokumentera och visa att batterier och drivsystem behåller sin prestanda över tid.
Utsläppskontroller ska fungera hela vägen och system som renar avgaser måste bevisa sin effektivitet över tid. Säkerheten höjs samtidigt. Från 1 januari 2026 måste alla nya bilar ha det uppgraderade nödsamtalssystemet Next Generation eCall som automatiskt kan larma räddningstjänsten vid en olycka. Utan detta system får bilen inget typgodkännande och från 2027 kan inga nya bilar registreras utan det. Systemet fungerar även för elbilar och hybrider och är ett exempel på hur EU vill öka säkerheten i trafiken, oavsett var du kör i unionen.
För företag som kör lättare transportbilar mellan 2,5 och 3,5 ton väntar nya krav på intelligenta färdskrivare. Från 1 juli 2026 ska dessa registrera kör- och vilotider, gränsövergångar och försök till manipulering. Enligt EU ska det ge säkrare transporter och bättre arbetsvillkor för yrkesförare. Även transporter inom Sverige som går över gränsen till andra EU-länder påverkas och företagen måste planera sina rutiner och utbilda personalen för att undvika böter.

Ekonomi och beskattning berörs också, även om detaljerna bestäms nationellt. EU:s regler om typgodkännande och utsläpp påverkar indirekt förmåner för elbilar och tjänstebilar, eftersom bilar som uppfyller Euro 7 blir mer attraktiva för företag och privatpersoner. Samtidigt behöver svenska bilägare hålla koll på skatter och förmåner som Skatteverket och Transportstyrelsen beslutar om.
Faktaruta: Nya EU-regler för bilar 2026
- Euro 7: Strängare utsläppskrav för nya bilar och lätta transportfordon. Partiklar från avgaser, bromsar och däckslitage mäts. El- och laddhybridbilar måste uppfylla krav på batterihållbarhet upp till ca 16 000 mil.
- Next Generation eCall: Alla nya bilar måste ha det uppgraderade nödsamtalssystemet från 2026. Utan det får bilen inget typgodkännande.
- Färdskrivare: Lätta transportbilar 2,5–3,5 ton i yrkestrafik måste från 1 juli 2026 ha intelligenta färdskrivare som registrerar kör- och vilotider samt gränsövergångar.
- Förmånsvärden: Reglerna påverkar indirekt förmånsvärden för el- och tjänstebilar. Nationella beslut avgör skatter och förmåner, något som ännu inte är klart än.
Källa: EU
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.