Brnadrisk Stellantis

Återkallar 1000-tals laddhybrider för brandrisk

Biljätten Stellantis återkallar fler bilar. Det finns risk för brand. Motgångarna bara fortsätter, och kassan blöder.

Det verkar inte som att problemen vill ta slut för biljätten Stellantis. I somras var de tvungna att återkalla 630 000 dieselbilar. Kort därefter drabbades även bensindrivna modeller, totalt 757 000 bilar återkallades. Samtidigt stängs flera tillfällligt fabriker i Europa i brist på efterfrågan. Och siffror visarpå en enorm förlust på 26 miljarder kronor under första halvåret av 2025. Men nu kanske det äntligen ska vända? Nej. Dags för fler återkallelser.

Den här gången gäller det laddhybrider, som Stellantis återkallar på grund av risk för brand. Bland de berörda modellerna finns Peugeot 3008 och 508, som är mycket populära i Sverige. Men även Citroën C5 Aircross och DS7, samt Opel Grandland X omfattas av återkallelsen. Och allt sker medan företagets kassa fullkomligt blöder. Stellantis går back cirka 187 miljoner kronor. Om dagen.

Det senaste återkallelserna beror på högspänningsbatterierna, som kan överhettas även när bilen laddas. För att lösa det erbjuder Stellantis antingen en uppdatering av batteriets programvara, eller ett nytt batteri hos en auktoriserad verkstad. Totalt rör det sig om 43 713 bilar, enligt Car Recalls.

Utöver problemen med batterierna har Peugeot även återkallat vissa 3008- och 5008-modeller med andra problem. Där är värmekablar felaktigt åtdragna och riskerar att överhettas. Problemen fortsätter. Och Stellantis själva, de fortsätter att kämpa i motvind.

Flera Peugeot 3008 återkallas. Under 2025 fanns 18 132 Peugeot 3008-bilar i Sverige, enligt Car.info
Dela med dig av Carup

Senaste nytt