Här är mekanikernas mardrömsmodeller. Fransoserna hamnar återigen i skottgluggen. Men på senare år har det skett en förbättring.
– Det är mycket fördomar från förr, säger Klas Wulkan på Tofta Bil i Kristianstad.
Franska bilar är mekanikernas mardrömmar. Vi har ringt till olika verkstäder runt om i landet och fått ett svar på vilken bil som är den krångligaste att få in i verkstaden.
– Renault Clio, det måste jag säga är den svåraste bilen, allra helst de äldre versionerna, säger Daniel Cosma från Tyringe Bilservice.
Underbarnet Hugo Kenger driver Kengers Bilservice i Dalarna. Han håller med om att Renault Clio är en lurig rackare.
– Alla franska bilar är komplicerade. Sedan har jag också hört att de äldre fransoserna är värst, då var deras teknik ännu mer udda, säger han.

Hugo har ett annat exempel på en bilmodell som innebär lidande för den stackars mekanikern. Precis som kollegan i skånska Tyringe är det en fransk bil.
– Jag skulle faktiskt vilja säga att det är Renault Kadjar. Jag skulle göra ett turbobyte på en sådan en gång och det var ett rent helvete, säger Hugo.
Minnet av Renaulten Kadjar i hans garage hemsöker fortfarande Hugo om nätterna. Det var ett mardrömsjobb som heter duga. Han kommer att drömma mardrömmar till sin ålderdom över den bilen.
– Det var hemskt trångt och pilligt i Renault Kadjar. För att byta turbon var jag tvungen att plocka ut hela motorn. Det här var dessutom tvunget att ske underifrån. Jag höll på att bli galen, säger han.
Det är inte bara Renault som ställer till det utanför republikens gränser. Deras konkurrenter hos Peugeot har också en förkärlek till att krångla saker och ting.
– Sedan har jag haft bekymmer med Peugeot också. Det blir strul hela tiden. De franska bilmärkena gör allt på sitt eget sätt, säger Hugo Kenger.
Han får medhåll av sin skånska kollega i Tyringe. Men det har skett en förbättring på senare år.
– Ja, allra värst är de äldre modellerna. Hos de nyare har de blivit mer lika andra bilmärken, säger Daniel Cosma.
Men det finns de som försvarar de franska bilarna. Hos Tofta Bil i Kristianstad har man inga problem med fransoserna. Hit är alla välkomna.
– Har man en gång kört en äldre fransk bil som en Citroën vill man inte vända tillbaka. Den hydrauliska fjädringen ger en komfort som är överlägset allt annat, säger Klas Wulkan.
Hos Tofta Bil tar man de franska märkena i försvar. Alla mynt har flera sidor och de franska bilarna erbjuder spännande utmaningar för den som är intresserad.
– Jag förstår att en del tycker att den är krånglig. De franska märkena har sina egna lösningar. Men om man lär sig dem så går det ändå bra. Detta var mest förr i tiden, numera använder de franska märken samma bottenplatta som alla andra, säger Klas Wulkan.
Mekanikernas mardrömslista:
Mekanikerna varnar främst för att äldre modeller är besvärliga att skruva med.
Renault Kadjar
Renault Clio
Peugeot 207
Peugeot 208
Peugeot 307
Källa: Enkät med tre olika allbilsverkstäder.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.