Dolda reserven i elbilar – förrädiska risken

De körde sex elbilar tills batteriet gav upp. Och upptäckte att 0 procent batteri inte alls betyder stopp. Men sista reserven är mer förrädisk än många tror.

När batterimätaren i en elbil når 0 procent är det lätt att tro att färden är över direkt men så enkelt är det inte. ADAC i Tyskland har kört sex elbilar tills de verkligen gav upp. Testet visar både hur bilarna varnar, hur de tappar kraft och hur långt man kan komma på den sista dolda reserven. Redan när laddnivån sjunker till runt 15–20 procent börjar de flesta bilar ge tydliga varningar, ofta med orange symboler och uppmaningar om att ladda.

Vid ungefär 10 procent kommer mer påträngande larm, ibland med ljudsignaler och tips om att slå av klimatanläggning eller växla till ett snålare körläge. Körkänslan är då fortfarande normal, men när räckvidden blir ensiffrig börjar bilen strypa effekten. Acceleration och toppfart minskar märkbart och bilen blir trögare – ett tydligt tecken på att det är dags att stanna vid närmaste laddare.

Trots att en mängd varningssymboler kommer upp går elbilarna att köra längre än många tror. Men det är inget du ska lita på ute i trafiken.

Så betedde sig elbilarna när batteriet nådde 0 procent

Källa: ADAC

När displayen väl visar 0 kilometer kvar händer något som många inte känner till. I stället för att stanna tvärt fortsätter bilarna på en inbyggd reserv. I ADAC:s test räckte den för ytterligare cirka 15–20 kilometer, men med allt svagare kraft och sjunkande topphastighet. Förarna kunde till slut inte hålla 50 km/h och bilarna stängde av helt.

Skillnaderna mellan modellerna var ändå tydliga: Tesla Model Y orkade som mest runt 20 kilometer på reserven, Volvo EX40 strax över 20, VW ID.3 omkring 15, Nio EL6 cirka 16, Kia EV6 runt 12 och BYD Seal toppade listan med drygt 18 kilometer. Den extra sträckan kan låta lockande men den faktiskt inget att lita på.

Reserven blir mindre i kyla, på kuperade vägar eller i bilar med äldre batteri och bilen kan stanna utan förvarning. Ett urladdat batteri kan också skadas, en elbil ska inte bogseras på hjulen eftersom motorn kan alstra ström och skada elektroniken. Om man blir stående återstår att ringa bärgare eller i bästa fall få en långsam nödladdning från en annan elbil.

Tips vid haverier på elbilar

  • Om du inte har kommit fram till laddstationen bör du ringa en bärgningsbil och få bilen bärgad till laddstationen.
  • Bogsera aldrig en elbil. Elbilar får som regel inte bogseras, eftersom elmotorn annars kan generera spänning och förstöra elsystemet.
  • Det är möjligt att ladda en elbil med hjälp av ett portabelt elverk. Laddningen tar dock extremt lång tid.
  • Om du tar hjälp av en annan elbil, räkna med att det tar lång tid. Det finnselbilar som kan leverera ström via typ 2-kontakten, men det kan ta 30 till 60 minuter för att återfå en räckvidd på 5 till 10 km. Källa: ADAC

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt