Hela motorn på din elbil kan vara på väg att haverera utan att du ens märker något. Men det finns ett enkelt knep för att rädda den i tid, avslöjar elbilsexperten Jesse Haapala.
– Gör man detta i tid kan bilen fortsätta gå utan problem.
Mercedes elektriska modeller EQC och EQV kan drabbas av ett problem som kan bli extremt dyrt för ägarna. Felet är dolt och kan pågå länge utan att man märker något. Men när det slår till kan hela motorn gå sönder.
– Den här elbilen hade redan fått bakmotorn utbytt på grund av ett isoleringsfel, och nu var även frammotorn trasig, säger elbilsexperten Jesse Haapala som snabbt gjort sig ett namn på Youtube.
Jesse kontrollerade motorn och upptäckte att isoleringen redan var skadad. I ett klipp visar han hur kylvätska läcker in i elmotorn och förstör den.
– Värdet var alldeles för lågt, vilket visar att fukt har kommit in i motorn och riskerar att förstöra den, förklarar han.

Problemet uppstår när en tätning läcker och kylvätska samlas i en liten inre kammare. När kammaren fylls tränger vätskan vidare in i själva elmotorn. Där kan den kortsluta och bränna motorns lindningar vilket förstör motorn.
– Här ska det vara helt torrt, men nu kom det ut kylvätska direkt ur motorn. När vätskan når motorns koppartrådar bränns de upp och motorn är i praktiken skrot.
Videon visar också hur problemet kan lösas tillfälligt. Mekanikern skruvar ur en dold plugg och låter vätskan rinna ut genom en liten slang. Men han påpekar att många bilar redan har fått skador innan felet upptäcks. Och det gäller även Audis elbilar som Carup uppmärksammat tidigare.
– Om vi kan hålla den här kammaren tom förstörs inte motorn. Det är samma princip som i Audis tidigare modeller, säger han när han jämför med ett annat tyskt bilmärke.

Att byta motor är dyrt. Därför kan det vara klokt att ta Jesses tips på allvar.
– Ett nytt aggregat till en EQC kostar under 10 000 euro, men till en EQV kan det landa på hela 15 000 euro. Det här är inte småpengar, därför är förebyggande kontroller så viktiga.
Problemet gäller både Mercedes EQC och EQV och mekanikern visar listar exempel på bilar som rullat tiotusentals kilometer innan felet upptäckts.
– Vi har sett en bil med bara 30 000 km på mätaren som redan fått motorproblem på grund av vätskeläckaget.
Han rekommenderar att man förebyggande dränerar kammaren innan motorn tar skada:
– Om statorn blir blöt är det ofta bäst att byta hela motorn. Men gör man detta i tid kan elbilen fortsätta gå utan problem.
Mercedes ger två års garanti på motorerna. Men många bilägare kör snabbt ur den tidsramen. Batterierna har längre garanti, men kräver årlig service.
– Om man väntar för länge kan det bli riktigt dyrt. Bara en liten mängd vätska kan kosta tiotusentals kronor om den når motorn, varnar mekanikern.
Jesse sammanfattar det hela med att konstruktionen i sig är säker när allt fungerar som det ska. Men en liten läcka kan snabbt utvecklas till ett allvarligt och dyrt problem.
– Vi rekommenderar starkt att man kontrollerar och dränerar dessa kammare i tid, innan statorn blir blöt. Då kan man undvika stora motorhaverier.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.