Volkswagen tog kaxig revansch på bilmässan med sina nya billiga elbilar ID. Cross och ID. Polo. Experten Alrik Söderlind tror det kommer bli en tuff match för de många nya kinesiska bilmärkena i Europa.
– Många av de här nya bilmärkena kommer inte finnas kvar om 10 år, säger han.
Idag slår jättemässan IAA igen sina portar efter en vecka. Över 500 000 människor beräknas ha besökt mässan och kollat in de hetaste bilnyheterna. I många och mycket blev det en revansch för den pressade tyska bilindustrin. BMW slog an tonen när de inledde med att visa upp nya iX3 Neue Klasse. Den går 80 mil på en laddning. Men kanske var Volkswagens nyheter ännu viktigare för den tyska bilindustrin.
De rullade ut två elbilar som vanligt folk har råd att köpa. ID. Cross är en liten SUV som kan komma att kosta under 300 000 kronor när den lanseras nästa år. Den är kort i rocken, men nästan lika rymlig som en T-Roc inuti. ID. Polo blir ännu billigare, och är rymlig som en Golf inuti. Bilexperten Alrik Söderlind har skärskådat Volkswagens nyheter.
– Jag tycker ID. Cross är jättefin. Den är modern och kaxig. Volkswagen har verkligen spottat upp sig när det gäller designen. De är inte så blyga längre, säger han.
Med ID. Polo vill Volkswagen hålla spänningen vid liv ett tag till. De har behållit maskeringen kvar på bilen. Men snart visas hela grannlåten.
– Med ID. Polo har man gaskat upp sig. Det kommer också en GTI-version. Det är riktigt viktiga bilar för hela VW-koncernen. Det är mycket intresse från media,
Volkswagen-koncernen har tappat enormt på sin största marknad, Kina. Nu är de oroliga för att kineserna ska slå undan benen för dem i Europa. Men Alrik Söderlind tror det blir en hård match för alla nya kinesiska bilmärken att växa sig stora i Europa. Trots att de fördubblat sin marknadsandel i Europa och gått förbi Tesla i Europa.
– De kinesiska tillverkarnas säljer ungefär lika många bilar i Europa som Mercedes. Det är en faktor att räkna med. Alla är hotade, bilindustrin är ingen barnlek. Det här är blodigt allvar.


På mässan vandrar han runt bland nya kinesiska bilmärken många inte hört talas om. Det är tufft att sälja bilmärken som vi inte har någon relation till.
– Jag som har lite koll på kinesiska varumärken blir förvirrad ändå. Varför skulle jag villa köpa en GAC eller Changan eller vad det nu är. Vi människor tycker om det som är bekant, vi vill köpa något som känns tryggt. Och känns det tryggt att köpa något man inte har en aning om? Då är vi nere på den här spiralen med billigare och billigare bilar. Många av de här bilmärkena kommer inte finnas kvar om 10 år, det lovar jag.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter