Galen Volvo-sleeper – döljer 888 hk

På utsidan ser det ut som en sliten Volvo 240. Fram tills man vrider om nyckeln. Bilen har 888 hästkrafter.

Efter att ha färdigställt en Datsun 240Z med BMW M3-motor började David Fettell känna att det var dags för något nytt. Den här gången ville han inte stå ensam i garaget, utan göra ett projekt tillsammans med sin bror Tim. Båda delar en kärlek till snabba kombibilar och dragracing, så valet föll ganska naturligt – en trött och sliten Volvo 240 kombi. Bilen köptes helt osedd, men i brödernas ögon var det bara startpunkten på nästa stora äventyr.

– Vi har byggt mängder av olika bilar genom åren och ville ha något vi kunde dela och ha kul med tillsammans, berättar David. – Vi har hållit på med dragracing länge och vi båda gillar långtakare (kombi). Vår bil fraktades ner till Melbourne, där vi byggde den som en riktig supersleeper, speciellt för Drag Challenge, säger David på Youtubekanalen Street Machine.

Volvo 240 Kombi stark motor

Bröderna hämtade inspiration från den svenska dragracinglegenden Mikael Borggren, som är känd för sin brutala Volvo 240 kombi. Mikaels bil som gjorde enorm succé på Hot Rod Drag Week 2021 och visade hur långt en till synes vanlig Volvo kan ta sig på strippen. Med den förebilden i bakhuvudet stoppade David och Tim ner en turbo-LS, en TH400-låda och en rejäl nio-tums bakaxel i sitt eget projekt.

Under den kantiga fronten gömmer sig en 6,0-liters LY6-motor i gjutjärn, utrustad med portade toppar och en rejäl BorgWarner S488-turbo. För att orka med effekten har den fått starkare stakar och kolvar, och flera uppgraderingar som gör att den klarar trycket från den kraftiga convertern. Även ventilmekanismen har förstärkts med en vassare kam och nya vipparmar. Tillsammans med större spridare, ett Holley-styrsystem, en Turbosmart wastegate och en surgetank laddad med tre bränslepumpar blir resultatet en motor som levererar rejält med kraft.

Och kombin levererar hela 888 hästkrafter på bakhjulen. För att klara den kraften fick den gamla växellådan och bakaxeln ge plats för rejälare prylar. Nu sitter där en Turbo 400-låda med startbroms (transbrake) och förstärkt växellådshus, kopplad till en specialbyggd kardanaxel som håller ihop all kraft. Bakaxeln är en kraftig nio-tums diff, upphängd i coilovers och fyrlänksfästen – byggd för att tåla hårdkörning på banan.

Även om Volvos originalbromsar har ett gott rykte räckte de inte till för nästan 900 hästkrafter. Fram sitter därför Mazda RX-7-ok ihop med Volvo 740-skivor, och bak används skivbromsar från en Ford Falcon. Allt detta döljs bakom diskreta Chevy Rallye-fälgar i sleeper-stil – smala fram och breda bak. Med fälgarna sitter kraftiga Mickey Thompson-däck som ser till att all motorkraft faktiskt når asfalten. Denna sleeper är ett riktigt monster.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt