En erfaren brandman varnar för att Teslas dörrar kan förvandla en olycka till en dödsfälla. Olycka blev en mardröm.
– Det är det mest fruktansvärda, att se en människa brinna, säger Max Walsh till Bloomberg.
När en Tesla Model Y kraschade och fattade eld vid ett trafikljus i norra Virginia i december 2023 blev varje sekund avgörande. Föraren satt fast i bilen, dörrarna gick inte att öppna och elden spred sig snabbt. Brandmannen Max Walsh var ledig och befann sig i närheten. Han rusade fram och insåg att detta inte var en vanlig bilolycka.
Walsh hade tidigare hanterat bränder i elbilar och visste vad som väntade: elektriska dörrar som kan sluta fungera efter en krock, svåråtkomliga manuella öppningar och battericeller som brinner mer intensivt än bensin. Föraren Venkateswara Pasumarti satt fast och dörren vägrade öppna. Walsh krossade fönstret med händerna, brände sig och lyckades dra ut honom genom rutan.


Bakom honom satt Pasumartis fru Susmita fastklämd av krockkuddar och omgiven av eld. Trots att flera personer slog mot glaset, tog det tid innan räddningstjänsten kunde nå henne med hydrauliska verktyg. Hon fick tredje gradens brännskador i ansiktet och inandades tillräckligt med rök för att få bestående skador på lungorna.
Tesla har länge byggt sitt rykte på innovation och hög säkerhet och bilarna får ofta toppbetyg i officiella krocktester. Men vissa designelement som elektriska dörrar, dolda handtag och svåråtkomliga manuella öppningar kan förvandla en olycka till en kamp mot klockan.

Detta är inte unikt för Model Y, skriver Bloomberg. I Kalifornien i november förra året fastnade tre studenter i en brinnande Cybertruck. I Wisconsin dog fem personer i en Model S efter en krock, där det fanns tydliga tecken på att de försökt ta sig ut. I Los Angeles överlevde en professionell basketspelare en Cybertruck-krock genom att sparka sönder en ruta innan åskådare på plats drog ut honom.
Experter menar att Tesla har fokuserat på automation och glömt människan. Charles Mauro, expert på användbarhet, säger till Bloomberg att:
– Tesla-ingenjörerna gick alldeles för långt åt automatiseringshållet och glömde vad som händer med människokroppen efter en krock.
Bilarna är designade med plana dörrar för bättre aerodynamik och tystare färd. Vilket lämnar mindre plats för motorer och elektroniska komponenter. Lösningen blev kablar för manuell öppning, ofta placerade på svårtillgängliga ställen som under mattan bakom bakre sätena.
Vissa tidigare modeller saknar helt manuella öppningar för bakdörrarna, vilket kan vara livsfarligt vid strömavbrott efter en olycka. Om dörrarna hade varit lättare att öppna kunde både Pasumarti och Maddi ha fått lindrigare skador innan brandkåren ens hunnit fram. Brandmannens varning är tydlig: i en Tesla kan dörrarna i värsta fall bli en dödsfälla.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.