Körde 5 elektriska SUV:ar till de dog

Fem nya elektriska SUV:ar testade till deras absoluta maxgräns. Hur långt håller batteriet?

Idag finns det många eldrivna SUV:ar att välja mellan, och de flesta lovar en räckvidd på över 400–500 km. Men tyvärr visar sanningen ofta sämre siffror. Så hur långt kommer de egentligen på riktigt? För att ta reda på det testade Carwow fem stora, tunga premium-SUV:ar, genom att köra dem tills batteriet tog slut. För varje modell valdes den version som lovade längst räckvidd.

  • Polestar 3
  • BMW iX
  • Audi Q6 e-tron
  • Kia EV9
  • Genesis GV70

Polestar 3 var testets mest lovande bil. Versionen med en motor på 300 hk och ett 111 kWh-batteri ska klara hela 706 km – längst av alla. Det är samma modell som nyligen satte världsrekord i räckvidd för el-SUV:ar, så det var rimligt att den skulle prestera bäst även här. Sett från andra änden finns Genesis GV70, som hade kortast räckvidd på pappret. Modellen lanserades i Europa så sent som 2021, men har sedan dess visat stark tillväxt.

Polestar 3 Long Range.

Kia EV9 överraskade positivt på panelen i helhet. Den kostar mindre än exempelvis Audin men är bättre utrustad och gav en trevligare körupplevelse. Däremot har den bara en motor på 203 hk, vilket är i svagaste laget för en bil som väger 2,5 ton och dessutom rymmer sju personer. Batteriet är 99,8 kWh och räckvidden 562 km. Men till det viktigaste – resultatet.

Efter att ha rullat över 350 km började Genesis GV70 varna för nästan tomt batteri, och kort därefter sjönk nivån under 10 %, vilket tvingade bilen att sakta ner och lämna motorvägen. Inte långt efter fick Kia EV9 sin varning vid 20 %, medan de andra bilarna fortfarande hade gott om kraft kvar.

Genesis nådde 0 % vid 425 km, och bilen stannade helt vid 449 km. Audi Q6 e-tron tog sig 523 km, men bara 4 km gick efter att räckviddsindikatorn visade 0 km. Kia EV9 klarade 529 km, med ungefär 18 km kvar efter 0 km, och BMW iX imponerade starkt med 589 km. Men vinnaren?

Den blev Polestar 3. Bilen fortsatte länge, trots flera varningar om låg batterinivå, och visade prov på både uthållighet och pålitlighet. Till slut stannade den vid 628 km – en stark prestation för en så tung SUV. Än en gång bevisade Polestar 3 sin starka sida.

ModellOfficiell räckviddVerklig räckviddAndel av lovad räckvidd
Genesis GV70480 km449 km94 %
Audi Q6 e-tron579 km523 km90 %
Kia EV9562 km529 km94 %
BMW iX686 km589 km86 %
Polestar 3706 km628 km89 %
Dela med dig av Carup

Senaste nytt