Mekonomen trappar upp konkurrensen med märkesverkstäderna. Nu blir deras service möjlig att teckna redan vid bilköpet – både för nya och begagnade bilar. Målet är att finnas hos 750 bilhandlare.
Att serva sin bil hos märkesverkstaden eller en oberoende verkstad är fråga som många bilägare brottas med. Nu försöker Mekonomen flytta fram sina positioner genom att sälja serviceavtal redan vid bilköpet. I en ny satsning går det att teckna serviceavtal hos Mekonomen redan vid bilköpet.
Under hösten 2025 kommer 50 utvalda bilhandlare erbjuda Mekonomens serviceavtal. Sedan är planen att serviceavtalet ska finnas hos 750 bilhandlare i hela Sverige. Lösningen säljs i samarbete med AutoConcept som även förmedlar fordonsförsäkringar och garantilösningar.

– För oss på Mekonomen handlar det om att bygga relationer från dag ett. Det blir ett ännu smidigare sätt att teckna serviceavtal med Mekonomen. Att leva sitt bästa billiv ska vara enkelt. Genom att finnas där bilägarna finns, från Kiruna i norr till Ystad i söder, gör vi det lättare att erbjuda våra produkter och lösningar till så många som möjligt, säger Madeleine Westerling, Koncept och kedjechef, MEKO i Sverige.
Målet är att bilägaren ska få alla kostnader för bilen på en och samma faktura, från billån, försäkring, garanti till serviceavtal.
– Det här samarbetet är ett naturligt steg för oss, säger Ulf Coxner, VD på AutoConcept. Vi vill ge våra partners en ännu starkare verktygslåda – där de enkelt kan erbjuda ett mervärde som ger bilköparen både trygghet och ökad kontroll över sina framtida kostnader. Mekonomen välkomnar alla bilar, och med stort fokus på kvalitet och kundvård ligger de helt i linje med våra andra erbjudanden inom garantier och försäkringar, säger Ulf Coxner, VD på AutoConcept.
Mekonomen har idag verkstäder på 250 platser i Sverige, från Kiruna till Ystad. Avtalet gäller för både nya och begagnade bilar från nästan alla märken. Och garantin på bilen ska fortsätta gälla, enligt EU-regler. Det ska täcka all service enligt tillverkarens rekommendationer, inklusive kamremsbyte och byte av bromsvätska och andra kostnader som kan bli dyra för dig som bilägare omfattas.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter