Biljätten Hedin Bil ser ljuset i tunneln. Under senaste kvartalet sjönk förlusten till 179 miljoner kronor. Bilförsäljningen i Sverige är det stora sorgebarnet.
Biljätten Hedin Mobility Group har brottats med stora förluster under en längre tid. Idag släpptes nya siffror som visar att krisen lättar. Under andra kvartalet gjorde Hedin en en förlust på 179 miljoner kronor när räntorna betalats. Själva verksamheten gjorde dock en vinst på 118 miljoner innan räntekostnader.
– Resultatet före skatt ökade under det andra kvartalet med 451 Mkr. Förbättringen är ett resultat av de effektiviseringsprogram som genomförts, där jag tidigare utlovat årliga besparingar om 1 miljard kronor. Under andra kvartalet minskade externa kostnader samt personalkostnader med totalt 260 Mkr jämfört med samma period 2024, säger vd Anders Hedin.

Omsättningen gick ner med en procent. Fortfarande är det färre än tidigare som köper nya bilar, men Hedin ser ljuset i tunneln.
– Marknaden för nya bilar är fortsatt på en historiskt låg nivå, med leveranser och orderingång i stort sett oförändrade mot föregående år. Mot slutet av kvartalet såg vi dock en ökad aktivitet och har förhoppningar om att denna utveckling blir bestående. I väntan på tydligare signaler om konjunkturförbättringar fortsätter vi att genomföra ytterligare effektiviseringsåtgärder för att stärka resultat och kassaflöden ytterligare, säger Anders Hedin.
Bilhandeln i Sverige fortsätter att vara ett sorgebarn. Under andra kvartalet 2025 blödde Hedin 73 miljoner kronor på den svenska hemmamarknaden. Även Finland visade röda siffror, medan Hedin gjorde vinster på bilförsäljningen på andra marknader i Europa.
– Försäljningen av begagnade fordon ökar med 4% jämfört med föregående år. Marginalerna på begagnade fordon fortsätter att vara väldigt låga, i synnerhet på begagnade EV-fordon. Det finns ett stort utbud av begagnade fordon på marknaden, samtidigt som efterfrågan gått ned vilket ökar konkurrensen och pressar marginalerna. Det operativa rörelseresultatet har dock förbättrats det senaste halvåret genom minskade kostnader, uppger Hedin i sin kvartalsrapport.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter