Chockpriset – för ett enkelt byte av olja och filter 

En BMW-ägare fick en chock efter att han lämnat sin bil på service. Ett vanligt byte av olja och filter kostade över 11 500 kronor. 

Att serva dagens bilar blir allt mer kostsamt och komplicerat, trots att det i grunden ofta bara handlar om att byta olja, tändstift och filter. Att bara serva en vanlig svenssonbil kan i dag kosta tusentalskronor. Till och med elbilar, som har minimala servicebehov och inte kräver några oljebyten, kan kosta uppåt 6000 kronor att serva. Att äga en BMW är inte ett budgetmedvetet val, men nyligen fick BMW-M3 ägaren  Khalnayak en chock när han fick reda på hur mycket  en vanlig service av hans bil skulle kosta.

På Reddit har Khalnayak delat ett dokument som visar hur en BMW-återförsäljaren ville ta 11 500 kronor för servicen på hans BMW M3 från 2021. Det som sticker ut är att det framstår som en mycket enkel service med ett oljebyte, byte av kupéfilter, fordonskontroll och skanning av styrenheten.

Eftersom vi pratar om återförsäljarpriser, här är min “offert för oljebyte och filter”
av u/Khalnayak i BMW

Det dyraste med servicen var oljebytet, som kostade 3 800 kronor. Det är förvånande att oljebytet kostade så mycket, eftersom M3:an bara använder en vanlig 7,4 liter 0W-30-olja. Återförsäljaren ville dessutom ha 3 200 kronor för bytet av kupéfilter. Ett byte som tar mindre än fyra minuter och som är relativt enkelt att utföra själv, rapporterar Carscoops.

Fordonskontrollen av bilen kostade 2 600 kronor och skanningen av styrenheten 1 700 kronor. Khalnayak hävdar dessutom att han utförde servicen strax efter att det kostnadsfria uppehållet hade avslutats. Efter att han delade servicekostnaderna på Reddit har det väckt stor uppståndelse, och många är upprörda över hur mycket återförsäljaren tog betalt för dessa fyra enkla åtgärder.

Klippet visar hur enkelt det är att byta kupéfiltret i BMW M3.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt