Många fyller på lite extra när pumpen klickar till. Men det kan bli dyrare än du tror. Och förstöra hela din bil.
Många har vanan att fortsätta fylla på bensin eller diesel efter att pumpen har klickat till, ibland för att få ett jämnt belopp på kvittot eller helt enkelt bara komma lite längre innan nästa tankning. Kanske vill man fylla exakt 500 kronor eller runda av literantalet. Det verkar harmlöst, men den lilla vanan kan faktiskt orsaka skador på bilen och leda till kostsamma reparationer. Pumpen är utrustad med en säkerhetsfunktion som är där av en anledning, skriver topgear.
Den känner via en liten öppning när tanken är full och stänger automatiskt av flödet. Klicket är alltså inte bara ett förslag, det är en skyddsmekanism. Om du fortsätter att tanka efter klicket kan bränslet börja rinna ut via ett avloppshål på pumpen. Det hamnar på marken, vilket är både slöseri och en risk för miljön. Visuellt märks det ofta direkt, men i värsta fall kan spill även hamna på bilen eller runt tanklocket. Det största problemet finns dock inne i bilen.

EVAP-systemet ser till att tanken är lufttät och att gaser från bränslet leds bort och tas om hand istället för att släppas ut i luften. Om du fyller på för mycket efter klicket kan inte bara gaser utan även flytande bränsle tränga in i systemet. Detta kan leda till att ventiler och slangar skadas, vilket ofta märks genom att kontrollampor tänds i bilen, motorn kan börja hacka eller att det luktar bensin vid tanklocket. Reparationskostnaderna kan snabbt bli höga, eftersom hela systemet ibland måste bytas ut.
Det handlar alltså inte bara om några extra droppar bränsle. Klicket är ett pålitligt tecken på att tanken är full och bilen är byggd för att inte ta emot mer. Att ignorera det är som att fylla ett glas vatten till kanten och sedan hälla på ytterligare. Till slut rinner det över och orsakar problem.
Kort sagt, lita på pumpen och sluta tanka när det klickar. Det sparar pengar, skyddar bilen, minskar onödigt spill och gör att du kan lita på dina siffror om du mäter bränsleförbrukningen på det “klassiska sättet” efter varje tankning.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.