Svensk bilexport rasar. 20 procent färre bilar lämnar landet.
Den svenska bilexporten tvärbromsar och under första halvåret 2025 exporterades 20 procent färre personbilar än i fjol. Störst är tappet för tidigare leasingbilar i åldern två till fem år. Samtidigt tar laddbara bilar en allt större del av marknaden och står nu för över en tredjedel av all export.
Den svenska exporten av personbilar minskade kraftigt under första halvåret 2025. Totalt exporterades 20 procent färre bilar jämfört med samma period i fjol, visar en ny analys från Vroom. Nedgången följer den trend som började under slutet av 2024, då exporten minskade med åtta procent på helåret. Starkare krona och högre inhemsk efterfrågan på begagnade bilar lyfts fram som huvudorsaker till utvecklingen.


Trots den totala nedgången fortsätter exporten att domineras av yngre bilar. 61 procent av de exporterade bilarna var yngre än fem år. När det gäller två år och nyare bilar ökar dock exporten med fem procent. Andelen laddbara bilar växer snabbt och utgjorde 34 procent av all export, och hela 54 procent bland de bilar som var upp till fem år gamla. Störst minskning syns i åldersintervallet två till fem år, där exporten rasade med nästan 40 procent. Det handlar i stor utsträckning om tidigare leasingbilar från både företag och privatpersoner.
Bland femårsbilarna, där totalt 36 906 fordon exporterades under första halvåret, toppar Volkswagen (13,7 procent) och Volvo (12,7 procent). Sett till exportandel i förhållande till beståndet sticker Peugeot, Opel och Audi ut, medan märken som Toyota och Kia ligger betydligt lägre.
Att fler bilar stannar i Sverige är positivt både för bilhandeln och för konsumenterna, menar Vrooms expert Ali Avcu.
– Bilhandeln kan erbjuda ett bredare utbud av laddbara bilar, vilket gynnar omställningen till en mer hållbar fordonsflotta. Samtidigt omsätts bilarna flera gånger på hemmaplan, vilket stärker handeln långsiktigt, säger han.
LÄS MER:

Karl Wahlin är statistiker och har lång erfarenhet som analytiker inom personbilsmarknaden.