Audis mest ikoniska motor dödsdömd

Audis allra mest ikoniska motor blickar ut över sin grav. Nu planeras en sista hyllningsmodell. Som farväl till den femcylindriga turbomotorn. 

Sedan slutet av 1970-talet har femcylindriga motorer varit nästan synonymt med Audi. Den klassiska femman dök upp första gången 1976 i Audi 100. Den blev världsberömd när den fick turbo och körde ifrån allt i rallyskogarna under huven på Audi Quattro. Många fascinerades av det säregna ljudet. 

Men nu ser det ut som Audifemman sjunger sin svanesång. Tiderna med fyra ringar och fem cylindrar är snart förbi. Efter att Audi TT gått i graven så är Audi RS3 den enda modellen från Audi som går att köpa med femcylindrig motor. I RS3:an lämnar den idag 400 hästkrafter. Men nya hårdare utsläppsregler gör det omöjligt att tillverka motorn, uppger Autocar. När RS3-modellen läggs ner inom en inte alltför avlägsen framtid, går också femman i graven för gott. 

Nu förbereder Audi en hyllningsmodell. Det blir en banfokuserad specialmodell. Den har redan setts under tester på Nürburgring Nordschleife och väntas komma nästa år. Enligt Autocar kan den få så mycket som 500 hästkrafter, något sportbilstillverkaren Donkervoort redan åstadkommit i sin F22 som använder motorn. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt