Nu kan du direktimportera superbilliga bilar från Kina

Nu kan du direktimportera elbilar från Kina. Genom ett enkelt knapptryck på nätet. Du får den levererad ända fram till dörren, fullt godkänd och körklar för europeiska vägar.

Tidigare var det långt ifrån enkelt att köpa en bil från Kina. Processen har inneburit pappersarbete, tullhantering och att man själv fått hämta ut bilen i hamnen. För många var det helt enkelt för krångligt. Men nu lanseras en tjänst som sköter hela kedjan vilket öppnar upp för att kinesiska elbilar kan locka en helt ny grupp europeiska kunder.

Företaget som står bakom satsningen heter China EV Marketplace och beskriver sig som den största nätbutiken för kinesiska elbilar i världen, skriver CarNewsChina. Enligt bolaget har försäljningen exploderat. Under årets första sex månader levererades 7 000 bilar vilket är en ökning med 66 procent jämfört med samma period i fjol.

Zeekr 007 säljs för 29 000 dollar på sajten.
Nyligen såldes elbilen Geely Galaxy Starship 7 för 105 000 kronor i Kina.

En viktig förklaring är att det främst är laddhybrider som säljer. De drabbas inte av samma tullar som rena elbilar, där EU kan lägga på avgifter på upp till 35 procent. För vissa typer av bilar har det fått dramatiska effekter. De så kallade EREV-modellerna som är elbilar med en liten bensinmotor som fungerar som generator åt batteriet har i stort sett slagits ut helt från den europeiska marknaden eftersom de hamnar i samma kategori som vanliga elbilar. Köpare bör också tänka på att det i de flesta fallen läggs moms på bilarna i Sverige.

Utvecklingen sker samtidigt som kinesiska bilmärken tar allt större plats i Europa. Bara i maj registrerades nästan 66 000 bilar från kinesiska tillverkare. Det motsvarade 5,9 procent av hela marknaden, mer än en fördubbling jämfört med samma månad året innan.

Och nu är det alltså inte längre bara stora återförsäljare eller företag som kan dra nytta av det. För första gången kan vanliga bilköpare i Europa beställa en helt ny kinesisk elbil eller laddhybrid direkt från fabriken och få den hemlevererad. Det som tidigare varit en djungel av tullar, blanketter och logistik sköts av importören – vilket gör att kunderna i praktiken bara behöver vänta på leveransen.

Det som gör det hela särskilt intressant är naturligtvis priset. Kinesiska bilar är ofta betydligt billigare än motsvarande modeller från europeiska tillverkare. Kombinationen av låga priser och en smidigare import kan därför få ännu fler bilköpare att börja blicka österut när det är dags för nästa elbil.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt