Rekordfå bilar skrotas i Sverige. Nu är 475 miljoner i skrotpremie på väg att brinna inne.
– Vi skulle vilja se både en höjd premie och gärna en allmän skrotningspremie, säger Andreas Frössberg, vd på Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund till TV4.
Skrotningspremien till den som köper en ny elbil är ett stort fiasko trots höjning av beloppet till 25 000 kronor. Fram till 1 augusti har bara 25 miljoner kronor betalats ut, enligt TV4. Det betyder att närmare 475 miljoner kronor kommer att frysa inne vid årsskiftet. Pengar som egentligen skulle ha gått till Sverige bilägare.
Nu får skrotpremien hård kritik av bilskrotarna. Rekordfå bilar skrotas trots premien. Den som skrotar en gammal bil har ytterst sällan pengar till att köpa en en ny elbil. Nu vill branschen se en bredare skrotpremie.
– De har misslyckats och får underkänt på genomförandet av skrotningspremien, säger vd Andreas Frössberg till TV4.

Sveriges bilpark är rekordgammal. I en tid med hög inflation och ränta har vi hållit liv i våra gamla skrotbilar längre. Under första halvåret skrotades knappt 58 000 bilar i Sverige. Bilskrotarna tror att en höjd skrotpremie kan lösa problemet.
– Vi skulle vilja se både en höjd premie och gärna en allmän skrotningspremie, som skulle stimulera branschen och se till att vi blir av med en del av den bilpark vi har som är väldigt gammal i Sverige.
Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) är inte nöjd med utfallet av elbilspremien, men säger bestämt nej till en bredare skrotpremie som alla kan ta del av.
– Fokuset är att byta till en renare bil som är bättre för klimat och miljö, säger hon till TV4.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter