Trots stark kritik mot kampanjen “Copy Nothing”. Nu försvarar Jaguars nya vd företagets strategi och satsning på elbilar.
Jaguar har gjort en stor satsning på elbilar genom att besluta att bli ett helt elektriskt bilmärke från och med 2026. Som en del av denna omställning har de också bytt ut sin klassiska logga mot en modernare design och lanserat konceptbilen Concept 00, som visar hur deras nya elbilar kommer att se ut. I samband med nysatsningen blir PB Balaji ny chef för Jaguar Land Rover i november.
Men Jaguars nya satsning på elbilar får utstå mycket kritik, bland annat från Donald Trump. Den senaste kritiken handlade bland annat om en färgstark reklamkampanj med budskapet “kopiera ingenting”, där modeller syns men inga bilar. USA:s president kritiserade kampanjen hårt via sin plattform Truth Social, med två inlägg:
– Jaguar gjorde en dum och allvarligt WOKE reklam, DET ÄR EN TOTAL KATASTROF!

Men Balaji svarade bestämt på Trumps kommentarer och menade att Jaguar har fått positiv respons på sin nysatsning och reklam. Han berättade för The Telegraph:
– Vi har lagt fram våra planer, bilarna avslöjas, de får ett spännande mottagande från kunderna på plats. Därför är det strategin.
Trump påstod också att Jaguars tidigare VD tvingades avgå på grund av skandalen och undrade vem som skulle vilja köpa en Jaguar efter att ha sett den kritiserade reklamen. När Balaji fick frågor om kritiken och påståendet att företaget är i kris, svarade han att man måste jämföra Jaguars resultat med hur andra bilföretag presterar.
Den senaste rapporten visade att Jaguars vinster nästan halverades, med en minskning på 49,4 %, till cirka 4,8 miljarder kronor under april–juni, enligt Daily Mail. Försäljningen minskade med 9,2 %, vilket motsvarar ett tapp på cirka 6,6 miljarder kronor i omsättning.



LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.