Köpet av Northvolt lika säkert som Saab-affären

Många jublar över Lytens köp av Northvolt. Men affären verkar lika säker som när Saab köptes upp av Spyker. Lyten fick Northvolt på rea och är en lilleputt bland världens batterigiganter. Skellefteå och konkursförvaltaren griper efter ett halmstrå. 

KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Northvolts medgrundare Harald Mix kallar Lytens köp av Northvolt för upprättelse. En ganska magstark kommentar av en person som varit drivande i ett konkursat projekt som kostat skattebetalare, långivare och investerare över 200 miljarder kronor.
–Förhoppningsvis kan det också innebära en upprättelse för alla engagerade medarbetare vars kompetens och drivkraft tidvis ifrågasatts av diverse externa iakttagare, skriver han i ett mejl till Affärsvärlden. 

Men Lyten är en lilleputt på världens batteriscen. Affären påminner starkt om när Spyker och Victor Muller köpte upp Saab Automobile. Lyten har bara drygt 300 anställda. De ska nu dra igång Northvolts kraschade fabrik och försöka konkurrera med kinesiska jättar som CATL som har över 100 000 anställda. Konkursförvaltaren berättar inte hur mycket Lyten betalar för Northvolts tillgångar. Bara att värdet uppgår till 50 miljarder och att de betalat mindre än så. 

Kan ett amerikanskt bolag med drygt 300 anställda få liv i Northvolts fabrik i Skellefteå?
Lilla Spyker köpte upp Saab Automobile. Nu görs en liknande affär när lilla Lyten med 300 anställda ska konkurrera med giganter som har 100 000 anställda. Foto: Saab

För att Lyten  ska lyckas blåsa liv i Northvolt krävs ett större mirakel. Lyten hoppas att det ske med hjälp av en mirakelkemi i deras batterier. Till skillnad från andra tillverkare som till stor del använder NMC- eller LFP-kemi vill de göra sina batterier med litium och svavel. Tekniken är helt oprövad i elbilar och har än så länge inte bevisat att den kan fungera i längden. Batterierna håller helt enkelt inte för att laddas och laddas ur i samma utsträckning som beprövade litiumjonbatterier.  

Det är väldigt glädjande att chansen lever om batteritillverkning i Sverige, Tyskland och Polen i Northvolts fabriker. Men alla bör se väldigt nyktert på den här affären. De flesta inser nog att möjligheterna att lyckas är väldigt liten. Men hoppet om batteritillverkning i Skellefteå lever i alla fall vidare.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt