En kinesisk elbil kraschar rakt in i en lastbil som flyger upp i luften. SUV:en klarar sig nästan helt oskadd jämfört med lastbilen. Men nu anklagas tillverkaren för att ha riggat hela testet.
Ett spektakulärt krocktest i Kina har lett till en rejäl konflikt mellan två fordonstillverkare. I centrum står elbilstillverkaren Li Auto, vars nya SUV i8 frontalkrockar med en tung lastbil – och kommer ut ur kraschen nästan oskadd. Men nu ifrågasätts testets trovärdighet, och anklagelser om riggning har riktats mot företaget.
– Det är ytterst osannolikt att ett sådant händelseförlopp kan ske i verkligheten, säger flera experter.
I en video som snabbt blev viral syns hur Li Auto i8, en elektrisk SUV på drygt 2,6 ton, kör rakt in i en lastbil av märket Chenglong i 60 km/h. Lastbilen kommer samtidigt i 40 km/h från andra hållet. Vid kollisionen lyfts den åtta ton tunga lastbilen från marken, kabinen slits loss och fordonet kastas bakåt. Samtidigt ser SUV:en nästan orörd ut. Dörrarna öppnas automatiskt, nio krockkuddar löser ut och batteriet är oskadat.
Scenerna filmades i slow motion ur flera vinklar och spreds som marknadsföring av SUV:ens påstådda säkerhet. Men alla var inte imponerade. Flera experter reagerade på hur onaturligt kollisionen såg ut. Att en lastbil skulle slitas sönder på det sättet kräver att flera säkerhetslås ger vika samtidigt. Något som är mycket osannolikt, menar kritiker.
Dessutom körs lastbilar normalt med upp till 30 tons last. Testets lastbil vägde bara 8 ton vilket vissa menar snedvrider hela bilden. Saken tog ny vändning när tillverkaren bakom lastbilen, Dongfeng Liuzhou Motor, gick ut i ett pressmeddelande och anklagade Li Auto för att ha använt deras fordon utan tillstånd. De hävdar att testet skadar deras varumärke och vilseleder både konsumenter och företagskunder.


Li Auto svarade kort därefter och hävdade att testet utfördes av den statliga organisationen China Automotive Engineering Research Institute (CAERI) och att det aldrig var avsikten att ifrågasätta någon annan tillverkares kvalitet. Enligt Li Auto var lastbilen köpt begagnad och använd enbart som ”rörligt hinder”.
– Testresultatet ska inte tolkas som ett mått på andra tillverkares säkerhet, skrev Li Auto i ett uttalande enligt CarScoops.
CAERI har också bekräftat att de genomfört testet och förklarar att det inte var ett standardiserat krocktest utan en iscensättning av en trafikolycka. Valet av lastbil ska endast ha styrts av viktkravet. Inga prestandaförändringar gjordes förutom att fordonet målades om och försågs med testutrustning.
Men lastbilstillverkaren Dongfeng står fast vid sina anklagelser och hänvisar till kinesisk lagstiftning mot otillbörlig konkurrens. Enligt dem har filmen orsakat oro bland stora logistikföretag och striden mellan de två bolagen ser nu ut att gå vidare i både media och rättssalar.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.