De kan aldrig åka dit i fartkameror

Dessa klarar sig undan fartkamerorna. Vi har kartlagt fordon och bilister som inte kan bötfällas.

Förra året tog svenska fartkameror 371 000 bilder. Av dem ledde 105 000 till böter. Det är en ökning med 26 000 från året före. Och nu mobiliserar polisen för att det kommer bli ännu fler i framtiden.
– Vi har fått fler resurser och det kommer även att byggas en ny central i Sollefteå. Det gör att utredningskapacaiteten ökar, säger Sabina Enbäck på ATK-avdelningen i Kiruna.

Polisbilar och diplomatskyltade fordon som fastnar i fartkameror

Samtidigt finns det bilister som inte kan fällas för fortkörning även om de åker fast i fartkameror. En av dem är blåljuspersonal. Om en polisbils fastnar på bild hanteras ärendet annorlunda.
– Vi skickar vidare ärendet till avdelningen för särskilda utredningar. Det är en fristående och oberoende avdelning inom Polismyndigheten. De utreder misstänkta brott som bland annat polisanställda, polisstudenter, domare och åklagare kan ha begått, säger Lis Marie Svonni.

Om poliserna inte är på utryckning kommer de att få betala böterna. Skulle det däremot vara skarpt läge behöver de skriva en förklaring till myndigheten. Dessutom är även diplomatbilar skyddade från att åka fast i fartkameror. Det beror på den diplomatiska immuniteten. När ATK-avdelningen får in en sådan raderas den automatiskt.
– Vi måste kunna identifiera föraren av fordonet, kan vi inte det så läggs förundersökningen ner, säger Lis Marie Svonni, chef på ATK-avdelningen i Kiruna.

Motorcyklar och mopeder

Tvåhjuliga förare behöver inte bekymra sig för fartkameror. Det har många lagt märke till i trafiken. Anledningarna är två. Dels har de ingen registreringsskylt där fram. Dessutom gör hjälmen så att det inte går att identifiera föraren.
— Som sagt måste man kunna se vem som kör för att det ska kunna utredas. Annars får vi lägga ifrån oss bilderna, säger Lis Marie Svonni.

Utlandsregistrerade bilar

Även utländska bilar går fria från svenska fartkameror. Trots att svenska turister kan bötfällas i andra EU-länder. 
– Om det rör sig om en utländsk bil kan vi inte utreda den. Det vore självklart bra om vi kunde samarbeta med andra länder, säger Lis Marie Svonni.

Anledningen till detta är att vi i Sverige har ett föraransvar. Medan länder som Tyskland och Italien är det bilägaren som får betala böterna. 
–  Bilderna skickas hit till våra utredare för att identifiera föraren. Vi jämför bilden med körkortsregistret eller andra identitetshandlingar. Därefter skickas en underrättelse ut. Men om det är en utländsk förare kan vi int Jag har ingen sammanställd statistik på hur många utomnordiska fordon som registrerats hos oss, säger Lis Marie Svonni.

Tvillingar i fartkameror

Den kanske märkligaste gruppen som klarar sig undan böter är enäggstvillingar. Om de lägger skulden på varandra blir det omöjligt att bötfälla någon av dem för fortkörningen.
– Det är sant, man måste kunna identifiera föraren. Om det inte går så lägger man ner ärendet. Men det kan vara så att en av dem har fått ett ärr i ansiktet någon gång och man kan skilja på dem, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson i Helsingborg.

Det är inte ovanligt att folk skyller på släktingar. Tidigare i år påstod en smålänning att hans två fall berodde på släktingar och en äldre man i Kristianstad skyllde på sin bror i Helsingborg.
– Jag har inte hört om enäggstvillingar som skyller på varandra i ärenden med fartkameror. Men det har varit tvillingärenden där de har skyllt på varandra. Då är det såklart väldigt klurigt när de är väldigt lika varandra, säger Joakim Abrahamsson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt