Från brandskadad till eftertraktad. Med lite tålamod, svett och ett skruvstäd har Scott förvandlat en trasig F430 till en körglad drömbil och samtidigt dubblerat bilens värde.
– Det här var ingen lyxrenovering. Det var ren överlevnad för en Ferrari som ingen ville röra, säger Scott.
Den var brandskadad, trasig och såg ut att höra hemma på skroten. Men brittiske Scott som driver YouTube-kanalen Ratarossa såg något helt annat när han fick syn på den illa tilltygade Ferrari F430.
– Det såg ut som ett vrak. Men under ytan fanns något värt att rädda, säger han.
Bilen hade varit med om en rejäl brand men skadorna var inte så allvarliga som de först verkade. Det mesta satt bak i karossen, medan motorn klarat sig förvånansvärt bra. Hans vän Sam hade köpt bilen 2019 för en billig peng, berättar Scott. När de väl tog tag i projektet lyckades de få liv i bilen igen efter några dagars intensivt skruvande. Men när bilen väl rullade så började de riktiga problemen.
Den elektroniskt styrda F1-lådan vägrade fungera som den skulle, trots upprepade försök att få den stabil. Det blev startskottet för ett radikalt beslut som på förhand hade fått de flesta att backa. Men i efterhand ett riktigt genidrag och en kassako.
– Vi gjorde det alla Ferrari F430-ägare borde ha gjort från början, säger Scott i klippet.
F1-lådan revs ut och ersattes med en manuell sexväxlad växellåda. Komplett med den klassiska öppna växelspaken i metall. En lösning som inte bara förbättrar körkänslan rejält enligt Scott, utan också skjuter upp värdet på bilen till nya nivåer.
– Det är en helt annan känsla nu. Man blir en del av bilen igen, säger han.

Själva konverteringskitet kostar runt 15 000 dollar (cirka 143 000 kronor). Men eftersom det gamla F1-systemet går att sälja vidare, blir slutnotan ofta betydligt lägre. Dessutom kräver installationen inga permanenta modifieringar. Allt går att återställa om man skulle vilja.
– Jag funderar på att göra samma sak på min egen 360. Det var enklare än jag trodde, säger Scott.
När bilen till slut var redo för sin första tur med spak och koppling märktes skillnaden direkt. Varje växel gick i med ett tydligt metalliskt klick. Bilen som en gång såg ut som ett hopplöst projekt, kändes plötsligt levande igen.
– Bara ljudet när man lägger i växeln gör hela jobbet värt det.


Ferrari bygger inte längre bilar med manuell låda, och efterfrågan på äldre manuella modeller har ökat. Det gör den här typen av konverteringar allt mer eftertraktade. Inte bara bland entusiaster, utan också bland samlare som är redo att betala dyra pengarna för att lägga vantarna på en klassiker som inte längre tillverkas.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.