Pagani Utopias nya modell “The Coyote” har en unik lack som påminner om slitna jeans, vilket kan tyckas lite konstigt. Men bilen är redan såld för en jättesumma.
Att få folk intresserade av en elektrisk Pagani är svårt. Faktum är att ingen visade intresse för konceptet för en elektrisk Pagani – varken återförsäljare eller kunder. Men när det handlar om en modell med V12-motor är det en helt annan sak – och folk beredda att betala stora pengar. Startpriset för en Pagani Utopia ligger på runt 35 miljoner kronor, men det kan bli betydligt dyrare beroende på utrustning och anpassningar – exempelvis Utopia “The Coyote”. Det som gör just den här bilen speciell är framför allt lackeringen – den påminner faktiskt lite om när slitna jeans blev trendiga i modevärlden.
Lacken på The Coyote är något helt annat än till exempel Ferraris klassiska röda eller en limegrön Lamborghini. Den har racinginspirerade ränder i blått, ljusblått och rött – hämtade från Martini Racing. Ränderna startar i mitten bak på bilen och löper framåt, men avslutas oväntat snett åt vänster på fronten. Ett ovanligt designval som sticker ut.

Men det mest unika är ändå de så kallade ”lackskadorna” – eller track scars, som Pagani själva kallar dem. Bilen ser ut att ha fått repor eller sladdmärken i lacken, men det är givetvis helt medvetet. Pagani har låtit bli att lackera vissa delar av karossen, så att den nakna, blanka kolfiberstrukturen är fullt synlig. Det är alltså inte ett tryck eller en målning som liknar kolfiber, utan den riktiga kolfiberkarossen som exponeras.

Även insidan är modig, med starka färger som blått och rött i läder. Ränderna på växelspaken matchar med bilens yttre och binder ihop helhetsintrycket snyggt. Det fungerar förvånansvärt bra, och skapar en lyxig men sportig känsla. Men det passar bara för vissa – långt ifrån alla tycker om starka färger i interiören.


Och ja – bilen har manuell växellåda – till skillnad från Huayra som kom innan Utopia och bara fanns med automat. Under huven sitter fortfarande samma 6,0-liters V12-motor som i Huayra, men här levererar den hela 864 hästkrafter med en toppfart på 350 km/h. Pagani kommer bygga 99 exemplar av coupéversionen av Utopia. Och till skillnad från en elektrisk Pagani – är alla exemplar redan slutsålda.

LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.