Bara 349 Ferrari F50 byggdes – och för exakt den här gula bilen stod självaste Ralph Lauren som första ägare. Inom kort kan den bli din på auktion.
År 1967 startade Ralph Lauren sitt företag med hjälp av ett lån. Nästan 60 år senare omsätter hans modeimperium miljarder och har över 20 000 anställda världen över. En del av förmögenheten har han lagt på bilar. I dag, vid 86 års ålder, är Ralph Lauren en passionerad bilälskare med en riktigt imponerande samling. En av dessa är en mycket unik Ferrari F50.
Men nu är det dags för bilen att få en ny ägare. Ferrarin auktioneras ut av det välkända auktionshuset RM Sotheby’s i augusti. F50 lanserades 1995 som efterföljare till den legendariska F40, i samband med Ferraris 50-årsjubileum. Bara 349 exemplar byggdes, vilket gör F50 ännu mer exklusiv än F40. För bara några år sedan kunde man köpa en F50 för omkring 11 till 17 miljoner kronor, men priserna har stigit snabbt. I dag säljs ofta röda exemplar med högre körsträcka för över 45 miljoner kronor – och det gäller bilar som inte har ägts av någon känd person som Ralph Lauren.


När F50 kom ut var det Ferraris främsta modell. Den har en 4,7-liters V12-sugmotor, alltså en motor utan turbo eller kompressor, som bygger på en tidigare Formel 1-motor. För att fungera på vanliga vägar sänktes maxvarvet från extrema 15 000 till 8500 varv/minut, samtidigt som motorns volym ökades från 3,5 till 4,7 liter. Resultatet blev 520 hästkrafter och ett vridmoment på 471 Nm. 0–100 km/h går på 3,9 sekunder och toppfarten är 325 km/h.
Ferrari F50 fanns i fem färger: klassiskt Ferrari-rött (Rosso Corsa), mörkrött (Rosso Barchetta), klart gult (Giallo Modena), svart (Nero) och silver (Argento Nürburgring). Av alla 349 tillverkade bilar var bara 31 gula. Varje F50 är ett samlarobjekt, men just den här gula bilen är något utöver det vanliga. Ursprungligen kunde bilen bara beställas i rött, gult, svart eller silver. De flesta valde då klassiskt Rosso Corsa. Av de 55 bilar som levererades till USA beställdes bara två i den gula färgen. En av dessa levererades till Ralph Lauren.

Lauren fick bilen den 14 juni 1996. Han behöll bilen i drygt sju år och körde den regelbundet. Enligt dokumentationen såldes bilen i maj 2003, då med bara cirka 5300 kilometer på mätaren. Den deltog i några evenemang i början av 2000-talet, men har sedan dess knappt visats offentligt. Sista gången den sågs offentligt var 2009. Efter försäljningen har bilen ägts av en samlare som använt den mycket sparsamt. Därför har den, nästan 30 år efter leverans, fortfarande bara 8628 kilometer på mätaren.
Bilen säljs med det eftertraktade Ferrari Classiche-certifikatet, som bekräftar att den är i originalskick enligt Ferraris egna standarder. Lagom till modellens 30-årsjubileum säljs alltså en F50 i sällsynt färg, med mycket låga mil och en kändis som första ägare. Är du sugen? Slå till – den förväntas bara gå på 62 till 72 miljoner svenska kronor.




LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.