Ratten är specialdesignad och tog tre år att bygga. Vindrutetorkarna visade sig vara en av de svåraste sakerna att få rätt på i hela bilen.
Chefsdesignern för nya hyperbilen Praga Bohema är både konstnär och ingenjör – och det märks.
Praga Bohema är en unik superbil från Tjeckien. Motorn är en 3,8 liters dubbelturbo V6 från Nissan GT-R, men självklart specialmodifierad. Den är trimmad till 700 hästkrafter och 750 Nm. Många andra superbilar väger ofta över 1 400 kilo, men Praga Bohema är riktigt lätt i jämförelse – men sina otroliga 982 kg. Bilen är en av de mest extrema gatbilar som finns – långt från det man brukar förvänta sig från ett land som mest är känt för Škoda.
Chefdesignern Juraj Mitro är både ingenjör och konstnär, och det syns verkligen på bilen. Det kan låta som en liten detalj, men enligt Praga var just vindrutetorkarna bland de svåraste sakerna att utveckla på hela bilen. Istället för en vanlig torkare mitt på rutan, som man ofta ser på racerbilar, har Praga gömt dem snyggt nere vid sidorna. Torkarna jobbar en i taget vilket rengör bilens lilla och kurvade rutan mycket effektivt.

Ratten är också ett riktigt mästerverk. Den tog tre år att utveckla och är specialdesignad för att fungera lika bra på väg som på bana. Den har en infällbar handmanövrerad koppling – en liten spak som du kan fälla ut när du behöver styra kopplingen manuellt, till exempel vid backstart eller när du ska vända på en trång plats. På baksidan av ratten finns paddlar för att växla smidigt.
Bohema har ett fjädringssystem med två fjädrar per hjul – en hårdare som aktiveras när bilen pressas hårt på bana och en mjukare för landsvägskörning. Detta är inte vanligt i vanliga superbilar, och lösningen visar på en hög nivå av teknisk finjustering. Bilen skapar också makalösa 900 kilo marktryck, vilket gör den mycket stabil även i höga hastigheter.
Den har ett monocoque-chassi i kolfiber, vilket ger låg vikt och hög styvhet. Praga använder en 6-växlad sekventiell växellåda med mycket låg vikt – hela 70 kg lättare än en dubbelkopplingslåda. För att balansera bilen är den monterad längst bak. Bromsarna är racinginspirerade, de kräver hårt tryck men ger snabb återkoppling. På vägen använder bilen Michelin Cup R2-däck, men det funkar också att köra med slicks på bana.
Bohema är ingen bil för alla – den kostar cirka 15,4 miljoner kronor och är fortfarande okänd för många. Men med bara 89 exemplar planerade blir den också något alldeles extra för samlare. Den kan jämföras med bilar som Aston Martin Valkyrie eller Porsche 963 RSR – men till ett lägre pris, och med en helt egen själ och personlighet.
LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.