Euro Ncap upptäckte allvarliga brister i flera nya bilar. Dörren kan flyga upp på Hyundais nya elbil – och på en ny kinesisk elbil finns fel i krockgardinen.
– Euro NCAP:s uttömmande process har avslöjat brister i familjebilar som annars skulle förbli dolda tills en olycka inträffar, uppger krocktestarna.
Euro Ncap har krocktestat fem nya bilar. Tre av bilmodellerna fick fyra av fem stjärnor efter att Euro Ncap hittat potentiellt farliga fel under sina tester. Nya billiga elbilen Hyundai Inster visade sig ha en olåst dörr i sidokrocktestet. Den kan öppnas i krocken och äventyra säkerheten i kupén.
Även två nya elbilar från Chery, som inte säljs i Sverige, hade brister i krocktestet. Elbilarna Tiggo 7 och Tiggo 8 delar teknik och har ett fel på krockgardinerna.
– Det konstaterades att krockgardinen på TIGGO 7 inte utlöstes korrekt, vilket minskade dess förmåga att skydda huvudet på ett barn i baksätet, uppger Euro Ncap.

Chery fick chansen att åtgärda bilen, men det visade sig att den fungerade lika dåligt vid ett nytt krocktest. På grund av problemet får bilarna bara fyra stjärnor.
– Orsaken till felet identifierades och Chery fick möjlighet att åtgärda installationen av denna kritiska komponent, men efter att detta var gjort och Euro Ncaps experter utfört ett omtest, fungerade krockgardinen inte bättre, den här gången lossnade från lutningslisten. Dessa två felaktiga krockkuddar i rad har väckt farhågor kring dess robusthet, och Euro Ncap har bett Chery att omvärdera systemets design.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter