En amerikansk lastbilschaufför har gjort flera oväntade fynd i Teslas lastbil.
– Det är som en längre och större Model Y, säger mannen som kör Teslan.
Tesla har hittills bara producerat ett fåtal exemplar av sin lastbil, Tesla Semi, och det finns fortfarande begränsad officiell information om fordonet. Men nyligen fick amerikanen Bruce Wilson, som gjort sig känd för att köra runt i en förbjuden Scania, utforska ett exemplar av Teslas lastbil. Där gjorde han flera upptäckter som många inte känner till.
– Den är faktiskt riktigt häftig. Den känns bara väldigt annorlunda, säger Wilson.
Han inledde sin inspektion med att klättra upp på lastbilen. På baksidan märkte han att det fanns gott om utrymme, och att bakväggen av hytten utgjordes av en ihålig struktur som hölls uppe av metallstänger. Han lyckades även få en skymt av lastbilens tre elmotorer.
– Motorerna är riktiga monster. Det ser helt galet ut, säger Bruce.
Men den mest anmärkningsvärda upptäckten gjorde han under lastbilen. Framaxeln är inte konstruerad på ett vanligt sätt. Tesla Semi har oberoende fjädring på framaxeln, något som är mycket ovanligt för en lastbil som väger runt 40 ton. Den tekniken kan dock innebära förbättrad väghållning.
– Det var något jag inte alls förväntade mig, säger Bruce.
Han fick också följa med på en provtur på en parkering. Föraren berättade då att lastbilen känns ungefär som en Tesla Model Y.
– Jag brukar säga att om du vet hur man kör Model Y, kommer du lätt kunna köra Tesla Semi, säger Tesla-föraren.
Bruce upptäcker även att sidorutorna inte vevas ner, utan istället öppnas genom att tryckas ut. Kupén kändes också mindre än han hade föreställt sig – och vissa av sidorutorna visade sig dessutom vara falska.
– Jag hade hellre kört denna lastbil än både Scania och Peterbilt, säger Bruce.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.