Mysteriet med dödsolyckan med Volvos elbil har gäckat hela Norge. Nu har fukt upptäckts i databoxen på olycksbilen.
– Detta kan vara kritiskt, säger utredaren Simen Huse på Simco till Motor.
Förra året inträffade en allvarlig dödsolycka vid köpcentret Sandvika utanför Oslo. En man i 60-årsåldern omkom efter att hans Volvo XC40 accelererat kraftigt ut från fjärde våningen i ett p-hus. Inom 3,5 sekunder nådde Volvon en hastighet på 62 km/h och körde rakt igenom en tegelvägg och störtade rakt ut från p-huset. Den sextioårige mannen dödförklarades i ambulansen på väg till sjukhuset, skriver Motor.no.
Efter olyckan undersöktes Volvon av både Volvo och norska Statens vegvesen, utan att de kunde hitta några tekniska fel. Men de senaste månaderna har elbilen undersökts av Simen Huse från företaget Simco AS, som har analyserat data från bilar åt polisen i över 20 år. Experten gjorde nyligen ett fynd i elbilen som kan ge fler ledtrådar om vad som egentligen hände den 23 september förra året.

Efter tips från Motors läsare om att XC40 saknar en panelskarv under vindrutan på bilens vänstra sida bestämde sig Simen Huse för att undersöka saken genom en extra noggrann granskning i detta område.
– Det är helt klart att olycksbilen saknar tätningsmedel i den här skarven. Detta kan vara kritiskt, eftersom skarven sitter direkt ovanför bilens BCM eller karosskomfortmodul, säger Huse till Motor.
Bilens BCM är en av huvudkomponenterna som styr bilen och kontrollerar bland annat värme, kyla, ljus, fönster och dörrlås. Den är också nära kopplad till resten av bilens nätverk. I sin undersökning upptäckte Simon Huse även förorenat vatten mellan några av kontakterna.
– Fukt är fienden nummer ett, säger Huse.
– Vi kan inte med säkerhet säga att denna fukt bidrog till själva olyckan, men att fukt i elektroniska styrenheter kan orsaka alla möjliga problem råder det inget tvivel om, fortsätter Huse.
När han undersökte området runt pedalerna och ledningshärvan under instrumentbrädan upptäckte han flera tydliga tecken på fukt inuti bilen.
– Vattnet kan rinna rakt in i bilen. Om det är ett strukturellt fel eller bara ett fel på just den här bilen är svårt att avgöra, förklarar Huse.
Det är däremot inte säkert att fuktskadorna fanns i bilen vid olyckstillfället. Efter olyckan förvarades den utomhus, vilket kan vara en orsak till fuktskadorna. Att elbilen inte stod parkerad inomhus hela tiden gör familjens advokat, Audun Helgheim, märkbart irriterad.
– Vi skickade en specifik begäran till polisen om att bilen skulle säkras för vidare utredning. Om den förvaras utomhus och utan skydd är det mycket beklagligt, säger Helgheim till Motor.
I Norge har det rapporterats om flera liknande fall med skenande Volvobilar, men som tur är har inga f personer dött. Just nu pågår också en uppmärksammad rättegång i Norge som kan få stora konsekvenser för hur bilens svarta låda fungerar. För att läsa mer om det kan du göra det här.
När Carup ber Volvo om en kommentar om den tragiska olyckan i Sandvika för ett år sedan och stämning i USA svarar de så här:
– Den tragiska olyckan i Sandvika i september förra året har gjort ett starkt intryck på oss på Volvo Cars, och våra tankar och kondoleanser går till de anhöriga. Detta är en fråga vi har tagit på största allvar, och vår prioritet har varit att bistå polisen i deras utredning, att försöka ta reda på vad som hände.
Vi har ställt våra tekniska experter till polisens och Statens vegvesens förfogande i deras utredning, besvarat alla frågor från polisen, och vår utredningsgrupp har genomfört grundliga undersökningar och analyser av olycksfordonet.I februari i år drog polisen och Statens Vegvesen slutsatsen att det inte fanns något tekniskt fel på fordonet som kunde ha orsakat olyckan. Det är viktigt för oss på Volvo Cars att polisen utesluter tekniskt fel. Säkerhet har alltid varit – och kommer alltid att vara – vår högsta prioritet, skriver Magnus Holst, PR-chef för Volvo Cars till Carup.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.