I 10 år har Tobias byggt om denna Volvo V70 till en riktig sleeper. Nu har svenska monster-Volvon blivit en världsnyhet.
– Det är här är min egen version av en superbil.
Det ser ut som en vanlig Volvo V70. Men under skalet döljer sig något helt annat. Tobias Johanssons bygge blev en vinnarbil på Custom Motor Show. Med en effekt upp till sanslösa 1 300 hästkrafter. Via hans Facebook-sida Twiking Design har man kunnat följa byggets varenda detalj. Nu uppmärksammas den otroliga bilen i hela världen.
– Det här är min egen version av en superbil. Min drömbil, som jag byggt helt själv, sa Tobias till Carup när vi pratade med honom innan mässan.
Det började för tio år sedan. Han hade en färdigbyggd Volvo 940 Turbo, men ville ta nästa steg. I garaget stod redan en V70 R-Design från 2011, en bil som såg bra ut men som drev på fel hjul. Framhjulsdriften dög helt enkelt inte.



Han sålde den och köpte en annan V70, från 2010. Där startade ett bygge som snabbt växte från modifiering till total omvandling. Hela bilen har byggts upp från grunden med rörchassi, ny bak- och framvagn från en BMW M5 E60, styrning, bromsar. Och framför allt en Toyota Supra-motor.
Den sexcylindriga 2JZ-motorn har fått nya kammar, smidda kolvar och är byggd för att klara över 1 200 hästkrafter.
– Just nu är den mappad för 1 300 hästar. Det är ganska extremt, men ändå körbart. Det ska vara en bil man kan använda, inte bara visa upp.


För att kunna hantera den effekten har han byggt om bilen i princip helt. Allt utom karossens yttre form är nytt. Hela insidan är rensad och förstärkt med rör, nästan som ett plastskal från en racingbil, som han själv beskriver det. Det är också därför det går att trycka in 295-breda bakdäck utan att bredda skärmarna – hjulhusen är byggda om inifrån, med millimeterprecision.
Och även interiört har Tobias gått hela vägen. Nya sidopaneler i glasfiber, klädda för att smälta in med originalinredningen, nybyggda instegspaneler och ett helt nytt ljudsystem med Apple CarPlay, DLS-högtalare och en ny baslåda.
– Lukten av E85 och ljudet från 2JZ:an… kombinerat med lite 90-talsmusik på stereon… det tog mig direkt tillbaka 20 år i tiden, säger han.


Totalt har Tobias lagt över 8 000 timmar på bygget. Vad det kostat vill han inte säga rakt ut, men en ledtråd ger han: att köpa en ny Dodge Challenger Hellcat hade blivit billigare. Och resultatet? Publiken på Elmia var inte bara imponerad. De röstade fram honom som vinnare i en av de mest prestigefyllda kategorierna.
– Jag saknar ord!! Vilken helg, vilken dag och vilket magiskt avslut på denna 10år långa resa som det tagit innan bilen nu står helt klar!, skrev Tobias på Facebook.
Men framgångarna slutade inte där och inte heller rubrikerna. För Tobias Volvo-sleeper har spridits på utländska nyhetssajter, utländska TikTok-konton och många fler ställen.
– Att jag skulle ta hem det absoluta drömpriset ”Best in show performance” är helt makalöst overkligt. Att bilen dessutom klassades in sig på ”bästa lack”, en 3:e plats i ”bästa motorrum” och top 10 i både ”Sveriges Snyggaste Bil” och ”Juryns val” är helt galet.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.