Ferraris U-sväng: Byter ut kritiserade rattar

Ferrari har gjort en helomvändning. Tillverkaren kommer att börja utrusta sina superbilar med knappar.
– Vi lyssnade på våra kunder, säger Enrico Galliera, Ferraris marknadsföringschef.

En av de bästa överraskningarna med nya Ferrari Amalfi, som tar över efter Roma, är att den får en ny ratt med riktiga knappar. De flesta Ferrari-ägare har hatat ratten som funnits i de senaste modellerna på grund av irriterande touchgrejer på den. Efter flera klagomål tvingades Ferrari lansera en uppdatering där reglagen stängdes av om man inte rörde dem på tio sekunder. Nu tar Ferrari det hela ett steg längre och backar från den supermoderna ratten helt.

Förutom att Amalfi lanseras med en nygammal ratt med fysiska knappar kommer även framtida Ferraribilar att göra det. Dessutom kommer ägare till äldre modeller som 296 GTB, Purosangue, SF90 och 12Cylindri också att kunna byta till ratten med fysiska knappar.
– Vår filosofi är alltid “händerna på ratten, ögonen på vägarna”. Men vi upptäckte att folk hade för mycket tid med ögonen på fel ställen, säger Enrico Galliera, Ferraris marknadsföringschef, till Top Gear.

Nya Ferrari Amalfis ratt. Foto: Ferrari
Ratten i Ferraris 12Cylindri har inte uppskattats av kunderna.

Ägare till de äldre Ferraribilarna kommer inte heller att tvingas åka till Italien för att byta till den nya ratten. Alla Ferrariåterförsäljare ska kunna utföra bytet på ett enkelt sätt.
– Sedan gör vi bara en kort provkörning för att bekräfta att all kalibrering är okej, säger Gianmaria Fulgenzi, produktutvecklingschef för Ferrari, till Top Gear.

Enrico Galliera hävdar att Ferrari tog fram ratten utan knappar för att allt skulle gå att ändra så snabbt som möjligt för föraren. Men nu i efterhand kan Ferrarichefen förstå varför kunderna aldrig uppskattade ratten.
– När man använder en pekskärmstelefon är man mycket snabbare. Men vi insåg att när man också kör, är det alltför ofta händerna är på ratten, men också ögonen på vägen, säger Enrico Galliera till Top Gear.

Nya Amalfi kommer med en V8 med dubbelturbo som är utvecklad och lämnar nu 640 hästkrafter och 760 Nm vridmoment. Bilen har fått en helt ny instrumentpanel och större skärmar. Dessutom har passageraren fått en egen skärm. Den har även fått en startknapp i aluminium.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt