En av Sveriges större bilhandlare går nu i konkurs. Efter 26 000 sålda bilder blev de tuffa tiderna övermäktiga.
– Det känns fruktansvärt jobbigt, säger Daniel Matsson som är vd.
Fordonsmäklarna i Stockholm AB har haft två bilhallar och 18 anställda. Enligt senaste bokslutet från 2024 omsatte de över 300 miljoner kronor. De sålde nya Hyundai, Dodge, Ram och Ligier. Och många fina begagnade bilar. Men nu tvingas de kasta in handduken. På onsdagen kom konkursbeslutet i Stockholms tingsrätt.
– Vi har hållit på sedan 2008 och lagt ner vår själ i detta. Under åren har vi sålt över 26 000 bilar, men nu gick det inte längre. Vi har kämpat länge för att få det att vända och försöka rädda verksamheten, säger Fordonsmäklarnas vd Daniel Matsson.

De har kämpat hårt för att försöka vända verksamheten. Men de tuffa tiderna blev övermäktiga.
– För två månader sedan sålde vi av hallen i Haninge, men vi lyckades inte rädda bolaget. På företagssidan har vi sett en uppåttrend på slutet, men på den privata sidan är det trögt. Folk är tvungna att lägga alla sina pengar på mat och boende, säger fordonsmäklarnas vd Daniel Matsson.
Företaget har varit en tung aktör i branschen, med hundratals miljoner i årlig omsättning. Det började gå tungt redan i pandemin, sedan har nya kriser slagit hårt mot många i branschen.
– Det är en kombination av flera saker som till slut fällde oss. Det började med en tung tid under covid. Sedan satsade vi i fel tid. Vi startade en ny bilhall i Haninge, men försäljningsstarten av vårt nya märke Hyundai drog ut på tiden. På slutet har det varit jättetrögt för nästan alla bilhandlare, berättar vd:n.
Mattson går in på fler detaljer som gjort det utmanande med försäljningen för Hyundai:
– Jag vill även lyfta övergången från återförsäljarmodell till agentmodell för Hyundai, som genomfördes för ganska precis ett år sedan. Inför denna omställning utlovades en försäljningsökning som ett resultat av det nya upplägget. Tyvärr har vi inte sett denna utveckling – tvärtom sålde vi betydligt fler Hyundai innan förändringen, samtidigt som vi då också hade väsentligt högre marginaler. Den omfattande satsning vi gjorde i samband med övergången baserades på de löften och prognoser som presenterades. Utan dessa utfästelser hade vi inte genomfört en investering av denna storlek.

2024 omsatte Fordonsmäklarna 333 miljoner kronor men redovisade en förlust efter finansnetto på nära nio miljoner. Året före låg resultatet på ett plus på drygt fem miljoner, vid en liknande omsättning. Vad som kommer hända nu är osäkert, men delägarna är ändå hoppfulla om en ljusare framtid.
– Vi vet inte vad som kommer att hända nu. Men sälja bilar är det vi kan, så på något sätt hoppas vi att vi kan fortsätta, säger Daniel Mattsson.
Men det verkar finns möjligheter för teamet bakom Fordonsmäklarna att fortsätta med bilförsäljning.
– Värt att nämna är att andra generalagenter redan hört av sig och visat intresse för om vi har något nytt på gång – så något bra har vi nog ändå lyckats med genom åren, säger Matsson.
Fordonsmäklarna är långt ifrån ensamma om att ha gått i konkurs. 2025 har redan präglats av flera stora konkurser i bilbranschen. Förra veckan gick en stor bilhandlare i konkurs efter 61 år i branschen. Även lyxbilshandlare har det tufft och en i Landvetter har nyligen ansökt om konkurs. Och i Örebro tvingades en annan handlare ansöka om konkurs trots att man fyrdubblat försäljningen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.