Nya Tesla Model Y imponerar stort på elbilsexperten Björn Nyland. Elbilen testades i ett 100-milstest och utförde det minst lika snabbt som de flesta dieselbilar skulle ha klarat.
– Jag fattar varför det är en bästsäljare, säger Björn.
Björn Nyland brukar ofta genomföra räckviddstest på olika elbilsmodeller. En av de vanligaste undersökningarna han gör på sin kanal “Bjørn Nyland” är att köra elbilarna 100 mil, där han pressar dem till det yttersta för att köra sträckan på den snabbast möjliga tiden. Denna gång var det nya Model Y Juniper Long Range som skulle testas.
Björn inleder sedan testet när batteriet på 82 kWh är fulladdat. Körningen görs i Norge och till stor del på den svenska västkusten, där flera ställen har laddstationer för elbilar. Efter att han har kört i ungefär två och en halv timme har elbilen fortfarande kvar mer än 11 procent.
– Det är rätt galet, faktiskt, säger Björn.
Första stoppet görs en bit utanför Göteborg, och Björn har då kört 33 mil. När Teslan sedan laddas blir Björn imponerad av effekten.
– Oj, 225 kW! Det är verkligen okej, säger Björn.
Han fortsätter sedan med sitt test, och när han är vid Falkenberg berömmer han hur tyst Teslan är trots de dåliga vägarna. Det andra stoppet gör Björn utanför Halmstad. Han har då kört 49 mil på ungefär fyra timmar och 20 minuter.
– Den är sjukt effektiv, säger Björn.
Björn kör sedan ner mot Varberg och vänder tillbaka mot Norge med Teslan. Han lyckas nå 100 mil på en tid av nio timmar och 25 minuter, vilket är den tredje snabbaste tiden han någonsin har lyckats med i testet. Det är bara Tesla Model 3 Highland och Tesla Model X som har lyckats genomföra det snabbare.
– Jag förstår varför det här är en bästsäljare i Norge, säger Björn.
Att Teslan lyckades genomföra testet på nio timmar och 25 minuter är ett bevis på att elbilar idag klarar långkörningar bättre än vissa dieselbilar. Björn imponeras också av resultatet, men tror samtidigt att det gick att genomföra så snabbt på grund av att det finns så många snabbladdare i området där han körde.
– Du kan ladda till 70 procent på 20 minuter och sedan köra 20 till 25 mil. Dessutom är komforten och ljudisoleringen riktigt bra, säger Björn.
– Det är en riktigt bra bil som är tillverkad av Tesla, inte av Elon Musk. Det måste ni komma ihåg, avslutar elbilsexperten.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.