Svenska forskare: Elbilar borde låta som bensinbilar

De ska göra elbilar säkrare. I stället gör de det svårare att höra var bilen kommer ifrån och om det ens är en eller flera. Nu vill svenska forskare se en ändring av hur elbilar låter.

En ny studie från Chalmers ifrågasätter hur effektiva elbilarnas varningsljud faktiskt är. I dag måste alla nya elbilar ha ett särskilt AVAS-ljud som aktiveras vid låg fart för att varna fotgängare. Men enligt forskarna fungerar inte ljuden som de borde. Särskilt inte när flera elbilar befinner sig på samma plats.

– De krav som ställs på biltillverkarna handlar om detektion, alltså upptäckbarhet, inte om att kunna lokalisera varifrån ljudet kommer eller hur många fordon det rör sig om, säger Leon Müller, doktorand på Chalmers, till Vi Bilägare.

Så gick studien till.

I ett lyssningstest med 52 deltagare fick man jämföra tre olika elbilsljud mot en bensinmotor. Försökspersonerna placerades i en rund ljudmiljö och skulle ange varifrån bilarna lät. Testet upprepades med både en, två och tre bilar samtidigt.

Skillnaderna var stora. Elbilen som lät mest med ett tvåtonigt ljud som används av flera tillverkare var också det som presterade sämst. Deltagarna hade svårt att avgöra både riktning och antal. I vissa försök missades över hälften av fordonen.

Wolfgang Kropp som är en av forskarna bakom studien säger till Vi Bilägare att varningssiganlerna testas utan störande bakgrundsljud. Men i den verkliga trafikmiljön finns vanligtvis många olika typer av ljud. Det är alltså inte ljudnivån som är avgörande.

Det tvåtoniga ljudet låg tio decibel över bensinmotorns ljud – men ändå var bensinbilen betydligt lättare att lokalisera. Samma problem återkom även med andra vanliga elbilsljud när fler fordon hördes samtidigt.

Och här kommer en av de mer oroväckande slutsatserna: dagens regler kräver att varje bilmodell har ett och samma ljud. Det betyder att tre elbilar av samma modell kan låta exakt likadant – vilket i praktiken gör dem svåra att skilja åt.

Forskarna föreslår nu att framtida elbilar i stället bör ha små variationer i ljuden. Det skulle kunna minska risken att ljuden maskerar varandra.
– Som akustiker välkomnar vi naturligtvis att elbilarna är betydligt tystare än förbränningsmotorerna, men det gäller att hitta en balans, säger Leon Müller.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt