Varnar för nya allvarliga fel på Tesla: ”Glapp”

En av Danmarks största motororganisationer går nu ut med en tydlig varning till Tesla-ägare. De har hittat allvarliga fel på Tesla Model 3 och Model Y.
– Det är fel vi vanligtvis brukar se på äldre bilar som gått långt.

Danmarks största motororganisation FDM går nu ut med en tydlig varning till Tesla-ägare. Många av de populära modellerna Model 3 och Model Y visar redan efter några år tydliga fel i både styrning och bakvagn. Det kan göra att bilarna underkänns vid besiktning.
– Sådana här fel brukar vi vanligtvis se på äldre bilar som gått långt. Det är alldeles för tidigt att de uppstår på relativt nya bilar, säger Lone Otto, teknikchef på FDM.

Det handlar om att rattstången i vissa fall kan röras i sidled eller uppåt utan att hjulen följer med, något som tyder på glapp i delar av styrningen. Även bakre hjulens infästningar visar liknande problem. Glappet kan vara svårt att upptäcka när bilen lyfts upp i luften vid en vanlig kontroll, vilket kan göra att felen missas om de inte kontrolleras på rätt sätt.

Oftast underkänns Model 3 från 2020 på grund av glapp i styrning eller bakvagn.

I FDM:s egna tester visade det sig att nästan var fjärde Tesla Model 3 från 2020 fick underkänt vid besiktning. Ofta just på grund av glapp i styrning eller bakvagn. Tesla har tidigare inte hållit med om att det skulle vara ett problem. Men efter samtal med FDM har man nu lovat att ta fram en ny metod för att kontrollera dessa delar när bilen står på hjulen på marken.

FDM har också haft kontakt med danska myndigheter som nyligen klargjorde att Tesla-bilar ska bedömas på samma sätt som alla andra märken. En bil med glapp i styrning eller hjulinfästningar får inte godkänt vid besiktning oavsett tillverkare.
– Det är bra att myndigheten nu är tydlig. Många bilägare hamnar annars i kläm mellan Tesla och besiktningsföretagen, som underkänner bilen. Det ska inte vara bilfabriken som bestämmer vad som räknas som ett fel, säger Lone Otto.

Om bilen fortfarande omfattas av Teslas garanti på fyra år eller 8 000 mil, eller den tvååriga reklamationstiden enligt lag, bör felet ses som en brist som ska åtgärdas. FDM uppmanar därför Tesla-ägare att testa bilen hos en oberoende verkstad innan garantin går ut.

Danska Trafikstyrelsen har dock fått meddelande från Tesla att toleranser är naturligt på deras konstruktion:
“Toleranser inom de gränser som anges i fordonets servicemanual påverkar inte fordonets säkerhet. Den danska Trafiksäkerhetsmyndigheten skickade ut specifikationerna till alla Besiktningscentraler i Danmark den 29 april 2025 för att förtydliga de redan befintliga toleranserna. Fordonstillverkaren anger i Tesla Model Y’s servicemanual att toleransen 1 mm (plus eller minus 0,5 mm) är tillåtet, skriver danska Trafikstyrelsen. FDM:s garantibesiktningsverkstäder har också fått detta mejl. Exakta inspektionsrutiner har nyligen utvecklats, efter de tolererade gränsvärdena, och beskrivs tydligt i tillverkarens publika manual. Oavsett om det är i vårt säkerhetslaboratorium eller vid körning under oförutsägbara förhållanden, designar vi våra fordon för att överträffa alla säkerhetsstandarder, betonar Tesla.

Vi har tidigare rapporterat att Tesla är ett av de bilmärken som oftast får anmärkningar vid den svenska besiktningen. Trots att många av bilarna är relativt nya får 31 procent underkänt. Om man även räknar in mindre brister är det 38 procent som får någon form av anmärkning – näst sämst av alla märken i Sverige.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt