Två av Ferraris hybridmodeller rasar oväntat mycket i värde i Sverige. Superbilar som kostade över sju miljoner har tappat flera miljoner kronor på kort tid.
– Marknaden för superbilar har kallnat, säger en expert.
Två av Ferraris mest moderna modeller finns just nu ute till salu på den svenska andrahandsmarknaden med prislappar som får ögon att spärras upp. En Ferrari SF90 Stradale från 2021 som gått 200 mil annonseras på Blocket för 4,4 miljoner kronor trots att nypriset ligger runt 7 miljoner. Ytterligare en SF90 ligger ute för drygt 4,5 miljoner. En annan annons visar en Ferrari 296 GTB för 3,2 miljoner kronor vilket är nästan en miljon mindre jämfört med nypriset på 4 miljoner.
För ett ikoniskt märke som historiskt sett hållit värdet bättre än många andra är det ett oväntat stort ras. En branschexpert menar att flera faktorer nu pressar priserna, även på exklusiva bilar.
– Marknaden för superbilar har rent generellt kallnat i Sverige. Det är sannolikt en effekt av de senaste årens turbulenta omvärld och stigande räntebana, säger experten.

Ferrari SF90 Stradale har en bensinmotor med åtta cylindrar och tre elmotorer som tillsammans ger 1 000 hästkrafter. Den klarar 0–100 km/h på ungefär 2,5 sekunder och toppar 340 km/h. Den har fyrhjulsdrift och kan köras en kortare sträcka på el. Men Ferrari 296 GTB är bakhjulsdriven, lite mindre och lättare än SF90. Den har en sexcylindrig motor och en elmotor som tillsammans ger 830 hästkrafter. Den gör 0–100 km/h på strax under 3 sekunder och har en toppfart på över 330 km/h. Den går att köra på el i upp till 25 kilometer.
Ferrari har annars haft ett övertag gentemot andra tillverkare. Särskilt tack vare sju års fri service som följer med varje ny bil. Men just hybridmodellerna verkar inte locka andrahandsköpare i samma utsträckning.
– Det finns anledning att misstänka att Ferraris kunder föredragit de traditionella 8- och 12-cylindriga motorerna. De moderna hybridmotorerna betraktas med skepsis och oro för underhållskostnader.
Experten påpekar också att den snabba teknikutvecklingen spelar in:
– Man kanske betraktar dagens hybridmodeller som mindre intressanta än kommande modeller. Det påverkar andrahandsvärdet negativt.

Det är inte bara i Sverige trenden märks. I USA har en nästan ny 296 GTB lagts ut till försäljning på auktionssajten Bring a Trailer efter att bara ha körts drygt 2 400 kilometer. Nypriset var 525 000 dollar (motsvarande 5,4 miljoner kronor). Men nu ligger utropspriset på cirka 384 000 dollar – ett värdetapp på runt 1,5 miljoner kronor, rapporterar Carscoops.
Bilen är dessutom extremt välutrustad, med tillval som kolfiberpaneler, aktiva spoilers, specialchassi och exklusiva 20-tums HRE-fälgar. Bara extratillvalen kostade nära två miljoner kronor när bilen var ny. Vad slutpriset blir och hur marknaden reagerar framöver, både i Sverige och utomlands – återstår att se.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.