Nissans panikdrag: Säljer ut för att klara krisen

Nissans panikdrag för att komma ur krisen. Säljer ut huvudkontoret i Yokohama.
– Vi har ännu inte sett konsekvenserna av de amerikanska tullarna, säger deras finanschef Jeremie Papin enligt Japan Today.

Nissan har haft Yokohama som hemmahamn sedan företaget grundades 1928. Nu öppnar man för att sälja sitt huvudkontor som ligger mitt i staden. Nissan är i en djup kris. Den japanska biltillverkaren är på väg att stänga sju av sina 17 fabriker runt om i världen och för att täcka kostnaderna för nedläggningarna öppnar de för att sälja den inglasade skrapan.

Priset för deras kontor uppges enligt japanska tidningar att ligga omkring sju miljarder svenska kronor. I Yokohama har det rivit upp sår. Nissans lagoma skyskrapa har varit ett landmärke vid floden under flera decennier.

Nissans huvudkontor i Yokohama säljs ut – för att dra in pengar för att rädda biljätten. Foto: Nissan

Förra veckan meddelade Nissan att man kommer göra en förlust på ungefär 40 miljarder svenska kronor under året. För att möta nedgången har man aviserat om radikala nedskärningar i produktionen.  Beskedet att Nissan öppnar för en försäljning av huvudkontoret stöter på motstånd. Många av de äldre i företaget motsätter sig en försäljning och anser att det vore ett helgerån mot företagets historia och kultur.

Trots det kommer en försäljning förmodligen att bli nödvändig. Nissan har inte mycket mer resurser att ta av och det kapital man kan få in från en försäljning skulle bli ett nödvändigt tillskott. Ändå tänker de inte flytta från sina lokaler. Finanschefen Jeremie Papin säger att man istället tänker bli hyresgäster i byggnaden.

I de planerade fabriksnedläggningarna kommer 20 000 anställda att tvingas lämna sina jobb. Nissan har drabbats svårt att sjunkande försäljningen på två av sina viktigaste marknader, den i USA och Kina. Därtill kommer snart effekterna av de amerikanska tullarna att ge ytterligare effekt. 

Företaget hoppas att deras besparingar kommer att vända skutan och göra dem vinstdrivande redan nästa år.  Nissan började att sälja bilar utanför Japan under namnet Datsun på 1950-talet. Under lång tid var det Japans näst största bilmärke efter Toyota. Sedan kom den svåra krisen i slutet av 1990-talet. Då gick de samman med franska Renault men har ändå aldrig riktigt lyckats ta sig ur svårigheterna. 
LÄS MER:

Senaste nytt