26 svenska Volvo-hallar i Sverige hotade efter smockan mot Bilia

Bilia kan tvingas slå igen upp till 26 bilhallar runt om i Sverige efter Volvos tuffa besked. 
Volvos uppsägning av Bilia som återförsäljare är bara början på en stor omvandling till nätförsäljning i svenska bilhandeln.  
– Vi sitter med korta kontrakt och kan säga upp våra bilhallar snabbt, säger vd Per Avander. 

Bilia har 26 bilhallar där de har utställningar av nya Volvobilar i Sverige. I måndags kväll kom chockbeskedet att Bilia inte längre får sälja nya Volvobilar. Nu kan det bli så att många av bilhallarna stänger ner och anställda som jobbar med Volvoförsäljning går en osäker framtid till mötes när avtalet upphör om två år. Volvo kommer i stället själva sälja bilarna på nätet. 

Avesta, Eskilstuna, Fagersta, Falköping, Solna Haga Norra, Haninge,  Hedemora, Jägersro Malmö, Kungsbacka, Kungälv, Köping, Lund, Mariestad, Nacka, Sala, Segeltorp Huddinge, Sisjön Västra Frölunda, Skara, Stenungsund, Strängnäs, Sävedalen, Södertälje, Trelleborg, Täby, Uppsala och Västerås. 

Det är orterna där Bilia har Volvoåterförsäljare som säljer nya bilar och nu är hotade. Vad som ska hända med personalen är för tidigt att svara på enligt Bilia. Ytterligare ett antal orter har anläggningar med endast verkstäder, där bedöms chansen till fortsatt verksamhet som större.

Bilia säljer Volvobilar för 6,4 milljarder kronor i Sverige och Norge, men tjänar inte mer än 80 miljoner kr på försäljningen. Ändå har de 26 stora bilhallar där de ställer ut nya Volvobilar. I Haga Norra i Solna har bygget av en ny superanläggning startat, vad som händer med miljardbygget är oklart.

– Det är för tidigt att säga om vi kan ta in något nytt bilmärke. Det kan bli så att vi får stänga bilhallar. Vi sitter med korta kontrakt och kan säga upp våra bilhallar snabbt, säger Bilias vd Per Avander. 

Bilia hoppas få behålla avtalet om att serva Volvobilar, en affär som är värd mer än nybilsförsäljningen som har liten marginal.
– Men vi måste få in kunderna i systemet, och där är nybilsförsäljningen viktig, säger Per Avander.

I september köpte Volvo upp Upplands Motor i Stockholm, och sedan tidigare äger man BraBil tillsammans med bensinkedjan OK:s medlemmar. Planen är nu att Sverige ska bli pilotmarknad för onlineförsäljning. År 2025 ska hälften av alla Volvobilar säljas över nätet. Volvo Cars har valt att inte kommentera uppsägningen av Bilia.

– Eftersom världen runt oss förändras snabbt och konsumenter interagerar med Volvo Cars på ännu fler sätt, måste vi se till att varje interaktion ökar deras totala Volvoupplevelse. Detta är nyckeln till vår kommersiella transformation och anldeningen till att vi fokuserar på en sömlös interaktion mellan online och offline, sade Lex Kerssemakers, högst ansvarig för den kommersiella verksamheten på Volvo Cars i samband med köpet av Upplands Motor.

Bilia har tappat 25 procent, motsvarande fyra miljarder kr, av sitt värde på börsen efter Volvos dramatiska besked. De största ägarna är Mats Qviberg med familj, direkt och indirekt via Investmentbolaget Öresund. Familjen Qviberg har förlorat 600 miljoner kr på Bilia-raset.

Mats Qviberg med famillj har förlorat 600 miljoner kr på kursraset i Bilia.