VW:s nya el-Passat får världspremiär i Sverige – räckvidd på 70 mil

Volkswagens nya elektriska motsvarighet till Passat får världspremiär i Stockholm om tre veckor. Bilen kommer att heta ID.7 och får en räckvidd på hela 70 mil. Baksätet blir ett av bilvärldens rymligaste. 

Volkswagen förbereder en stor elektrisk offensiv efter att under de senaste åren ha lanserat ID.3, ID.4, ID.5 och ID.Buzz. De närmaste åren ska tio nya elbilar rullas ut, varav Volkswagen ID.2 som visades för två veckor sedan är en. 

Nästa elbilspremiär blir den elektriska motsvarigheten till Passat, Volkswagen ID.7, som får världspremiär 17 april. Bilen avtäcks samtidigt på flera platser, varav Stockholm är en. Övriga städer i Europa är Berlin, Paris, Amsterdam och London. ID.7 blir den andra modellen som ska lanseras över hela världen efter ID.4. Samtidigt som ID.7 lanseras läggs sedanmodellen av Passat ner.

ID.7 blir en extremt strömlinjeformad bil, men får samtidigt stora utrymmen. Hjulbasen är hela 2,97 meter, och under den stora bakluckan finns ett bagageutrymme på 500 liter. Passat har varit uppskattad för sitt stora baksäte, och av hjulsbasen kan vi slutas oss till att ID.7 kommer att få ett enormt baksäte, större än hos ID.4.

Den allra största nyheten är ändå den strömlinjeformade exteriören. Volkswagen har redan smygvisat bilen med kamouflage på CES-mässan. Bilen ansluter till samma designspråk som på ID.4, men blir mer slank och smidig. Med ett cW-värde på 0.23 är det Volkswagens mest strömlinjeformade modell hittills. Resultatet är en räckvidd på upp till 70 mil enligt WLTP-normen, vilket kan gör modellen klassledande. 

Interiören och instrumenteringen i Volkswagen ID.3 och ID.4 har fått viss kritik för rattknappar, touchpaneler som inte syns i mörker och ett segt infotainmentsystem med omständligt gränssnitt. Nu ska en uppgradering presenteras i ID.7. Nu är pekreglagen belysta, rattknapparna förbättrade och klimatsystemet ska kunna styras från första sidan på skärmen, precis som på Tesla. Luftkonditioneringen har dessutom fått nya smarta funktioner som gör att det ser föraren redan innan han har satt sig i bilen och startar värmesystemet. Dessutom ska luften kunna riktas smartare än tidigare. 

Drivlinorna och batterierna är ännu okända, men rent matematiskt talar mycket för att toppmodellen av ID.7 får ett större batteri än det vanliga på 77 kWh som sitter i ID.4 och ID.5. Troligen kommer det nya batteriet vara på drygt 90 kWh. Motoreffekten är fortfarande en väl förborgad hemlighet, men mycket talar för att den bakhjulsdrivna versionen för mer effekt än de 204 hästkrafter Volkswagen använder idag. 

Idag har SUV:ar i många och mycket tagit över från kombibilarna, men med elbilarnas intåg kan kombin få en revival. Räckvidden blir nämligen betydligt bättre hos en kombi jämfört med en SUV. Volkswagen planerar också att introducera en kombiversion av ID.7, men den kommer först om något år.

Volkswagen ID.7 kommer att tillverkas i Emden, där Passat tillverkas idag. Volkswagen Passat med förbränningsmotor kommer att leva kvar i kombiversion, en helt ny modell presenteras senare i år. Tillverkningen kommer däremot att flyttas till Bratislava i Slovakien där bilen ska byggas tillsammans med nya Skoda Superb. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester