Volvos nya elbil från Kina släpper ut 25% mindre CO2

Trots att den görs i Kina hävdar Volvo Cars att deras nya elbil EX30 släpper ut 25 procent mindre koldioxid vid tillverkningen än Volvos Europa-tillverkade elbilar. 
– Först och främst behövs inte lika mycket material när du designar och bygger en mindre bil, uppger Volvo Cars. 

Om ett par veckor visas den nya Kina-tillverkade elbilen Volvo EX30 vid ett event där journalister flygs in från hela världen till Milano i Italien. Nu uppger Volvo Cars att de lyckats spara in 25 procent av koldioxiden som släpps ut vid tillverkningen av EX30 i Kina jämfört med dagens elbilar, det vill säga Volvo XC40 och C40 som tillverkas i belgiska Gent. 
– Vår nya EX30 innebär ett stort steg i rätt riktning i våra hållbarhetsambitioner, säger Anders Kärrberg, Global Head of Sustainability i ett pressmeddelande

I ett tidigare pressmeddelande uppgav Volvo Cars att bilen sparade in 75 procent koldioxid, men faktauppgiften var felaktig och har rättats efter att Carup ställt frågor till Volvo.

Även fast Volvo EX30 bara är två decimeter kortare än XC40 uppger Volvo att mest växthusgaser sparats in på att mindre metaller används i bilen. 
– Först och främst behövs inte lika mycket material när du designar och bygger en mindre bil. Aluminium och stål är två av de största bovarna när det gäller koldioxidutsläpp, och det är här vi, och du som kund, verkligen kan göra skillnad, uppger Volvo Cars i ett pressmeddelande. 

Enligt Volvo används 17 procent återvunnet stål och en fjärdedel återvunnet aluminium i bilen.  Dessutom är 17 procent av plasten i bilen också återvunnet, den högsta andelen någonsin för en Volvo. En stor del av textilerna i bilen innehåller polyester som till 70 procent är återvunnen. 

Fabriken i Kina drivs enligt Volvo med 100 procent klimatneutral el, och den övriga energin som används är till stor del klimatneutral. Även leverantörerna har till 95 procent åtagit sig att ha 100 procent förnybar energi i produktionen till år 2025. 

Enigt Volvo Cars släpper bilen ut 18 ton koldioxid från det att råmaterialen börjar bearbetas till att bilen lämnar fabriken i Kina. Räknat upp till 20 000 mil är besparingen av koldioxid jämfört med dagens elbilar från Volvo 25 procent om bilen körs på elmixen EU27. Det totala utsläppet upp till 20 000 mil blir 30 ton koldioxid.