Volvos ägare Geely lanserar en ny elektrisk pickup. Nya märket Radar riktar sig i första hand mot stadsbor som gillar äventyr. Första modellen heter R6 och har en räckvidd på 60 mil.
Volvos ägare Geely är verkligen på offensiven och är det inte nya bilmärken så skjuter Geely upp satelliter eller köper mobiltelefontillverkare. Nu startar Geely ett nytt systermärke till Volvo som heter Radar som kommer med en eldriven pickup. Bilen heter R6 och är specialutvecklad med sikte på stadsbor som gillar fritidsaktiviteter som camping, strandliv eller vandring i bergen.
Räckvidden blir imponerande 60 mil och Geely hoppas sälja tre miljoner exemplar varje år hemma i Kina. Prislappen är ännu så länge inte officiell.
– I en optimistisk uppskattning kan den årliga försäljningen av pickuptruckar nå 3 miljoner enheter i Kina år 2030, säger Radars vd Ling Shiquan till Reuters.
Enligt Geely och Radar är det fler människor som vilka en hälsosam livsstil med utomhusaktiviteter efter coronapandemin. I Kina är pickuper ofta förbjudna från stadsvägar, men i utvalda områden går de att köra. Geely kan också komma att lansera pickupen i Kina för att ta upp kampen med Tesla, Rivian, Hummer och Fords nya pickuper, uppger vd:n för Reuters. Någon Sverigelansering verkar inte ligga i korten, kanske väljer Volvo att bygga en egen version?
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter